POLITYKA JAKOŚCI

Główne założenia oraz aktualna deklaracja polityki jakości kształcenia Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie opracowana została przez Uczelnianą Komisję ds. Doskonalenia Systemu Jakości Kształcenia i zaakceptowana przez Kierownictwo Uczelni oraz zatwierdzona przez Senat Uczelni – Uchwała nr 75/2012/2013 Senatu Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie z dnia 22 września 2013r.  Podstawę opracowania stanowiły następujące dokumenty:

  • Uchwała Konwentu Nr 4/2013 WSEI w Lublinie z dnia 12.03.2013r w sprawie przyjęcia Strategii Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie na lata 2012-2017
  • Zarządzenie nr 36 /2012/2013 Rektora Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie z 2013 roku w sprawie: Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie

W oparciu o misję i strategię Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, przy współudziale Władź Uczelni opracowano Politykę Jakości, podlegającą ciągłej ewolucji, w zależności od zmieniających się potrzeb rynku i zewnętrznych interesariuszy.

Główne założenia Polityki Jakości w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie, to:

  • uzyskanie wysokiego poziomu zadowolenia Studentów i Słuchaczy wynikającego z jakości realizowanych usług kształcenia
  • zaufanie Studenta/Słuchacza, osiągnięte poprzez ocenę świadczonych usług i sprawne funkcjonowanie Uczelni
  • osiągnięcie zakładanej jakości świadczonych usług poprzez systematyczne rozpoznanie potrzeb i oczekiwań Studentów oraz stała i przyjazna współpraca z nimi, jak też eliminowanie przyczyn ewentualnych błędów
  • ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników
  • kooperacja i współpraca z interesariuszami zewnętrznymi
  • prowadzenie badań naukowych i rozwojowych
  • nadzór nad przestrzeganiem Polityki Jakości spoczywa na kadrze kierowniczej, która powinna być w tym względzie wzorcem dla podległych pracowników

Uczelnia stawia sobie również za cel wykształcenie wysokiej klasy specjalistów, posiadających odpowiednie kwalifikacje, mające potwierdzenie w kraju i za zagranicą, znajdujących zatrudnienie w różnych sektorach gospodarki, edukacji, administracji, itd.

Realizacja powyższego będzie możliwa jeżeli:

  • ukształtujemy w studencie/słuchaczu świadomość potrzeby kształcenia się przez całe życie
  • ukierunkujemy studentów pod kątem zdobywania nowych kwalifikacji potrzebnych na rynku pracy
  • dobrze przygotujemy do wykonywania konkretnego zawodu
  • ukształtujemy umiejętności świadomego wykorzystania nabytej wiedzy oraz kreowania swojej pozycji i kariery zawodowej

Polityka Jakości w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie w swoich założeniach zmierza do tego, aby student/słuchacz nabył wiedzę adekwatną do zachodzących zmian w otoczeniu.

Polityka Jakości jest znana oraz zrozumiała dla wszystkich pracowników Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie oraz poddawana przeglądom pod kątem jej ciągłej przydatności.

Aktualnie wyznaczono następujące kierunki systematycznego doskonalenia jakości kształcenia w uczelni, którym wytyczono następujące cele:

  • doskonalenie kształcenia oferowanego studentom
  • wspomaganie polityki kadrowej
  • kształtowanie postaw projakościowych w środowisku uczelnianym oraz budowanie kultury jakości
  • motywowanie pracowników i studentów do doskonalenia jakości nauczania oraz uczenia się
  • informowanie o działalności dydaktycznej i osiąganych efektach kształcenia
  • podnoszenie konkurencyjności i atrakcyjności Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie

Realizacja kierunków polityki jakości kształcenia prowadzić powinna do rozwoju intelektualnego, naukowego i osobowego studentów, a także  kadry akademickiej oraz do wzmocnienia potencjału i konkurencyjność.

Odpowiedzialność za realizację i nadzór nad Polityką Jakości ponosi Rektor Uczelni, który ustala  zadania, uprawnienia i odpowiedzialności za jakość dla wszystkich pracowników oraz Kanclerz, który zapewnia niezbędne zasoby.

Poniżej zaprezentowano obowiązujący schemat Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie.

UCZELNIANY SYSTEM DOSKONALENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA

Uczelniany System Doskonalenia Jakości Kształcenia w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie stanowi zbiór wzajemnie powiązanych elementów związanych z całym procesem kształcenia studenta, mających wpływ na jego właściwy przebieg i wysoką jakość.

Uczelniany System Doskonalenia Jakości Kształcenia obejmuje studentów wszystkich form i poziomów studiów, słuchaczy wszelkiego rodzaju form kształcenia ustawicznego oraz pracowników Uczelni.

Podstawowym celem Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia jest zapewnienie nauczania na najwyższym poziomie zgodnie z obowiązującymi założeniami Krajowych Ram Kwalifikacji. Cel ten jest osiągany poprzez zadania realizowane przez Uczelnianą Komisję ds. Doskonalenia Systemu Jakości Kształcenia powołaną Zarządzeniem nr 5 /2014/2015 Rektora Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie z  dnia 13 listopada 2014 roku.

Uczelniany System Doskonalenia Jakości Kształcenia w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie uwzględnia specyfikę wydziałów oraz innych jednostek ogólnouczelnianych prowadzących działalność dydaktyczną, a w szczególności studiów podyplomowych. Wydziały i jednostki ogólnouczelniane samodzielnie opracowują szczegółowe procedury, dopasowując je do specyfiki swego działania, jednakże z zachowaniem ogólnouczelnianych wytycznych w zakresie doskonalenia jakości kształcenia.

Do podstawowych zadań Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia jako całości należą:

  1. Opracowanie głównych założeń i deklaracji polityki jakości oraz systematycznego doskonalenia jakości kształcenia w uczelni
  2. Wprowadzanie zmian w zakresie ewaluacji Wewnętrznych Systemów Zapewnienia Jakości Kształcenia funkcjonujących na poszczególnych wydziałach, m.in. wprowadzanie nowych i zmiana istniejących ankiet
  3. Monitorowanie różnych aspektów działalności dydaktycznej uczelni, w tym:
    • inicjowanie zmian w organizacji procesu dydaktycznego
    • wprowadzenie modułowego systemu organizacji zajęć
    • inicjowanie wprowadzania nowych rozwiązań w zakresu prowadzenia praktyk zawodowych
    • wprowadzania nowych metod weryfikacji efektów kształcenia na poziomie modułów i całego programu kształceni (kierunkowych efektów kształcenia)
    • inicjowanie badań i ocen nauczycieli akademickich
    • określanie potrzeb szkoleniowych z zakresu zapewnienia jakości kształcenia
  4. Inicjowanie wszelkich innych działań zmierzających do doskonalenia jakości kształcenia
  5. Stworzenie skutecznych, przejrzystych, powszechnie dostępnych procedur projakościowych w zakresie:
    • zatwierdzania, monitoringu oraz okresowego przeglądu programów kształcenia i ich efektów
    • oceniania studentów
    • doskonalenia jakości kadry dydaktycznej
    • monitorowania zasobów wspierających kształcenie oraz środków wsparcia dla studentów
    • gromadzenia, opracowania, analizy, interpretacji oraz wykorzystania danych dotyczących działalności dydaktycznej i jej efektów
    • form i sposobów publikowania informacji o działalności dydaktycznej

Oprócz wyżej wymienionych, każdy Wydział wchodzący w obręb struktury realizuje zadania szczególne, wynikające ze specyfiki jej działalności.

  1. Realizowanie procesu kształcenia zgodnego z Krajowymi i Europejskimi Ramami Kwalifikacji
  2. Przekazywanie studiującym wiedzy opartej o aktualny stan nauki oraz najnowsze kierunki jej rozwoju, w dziedzinach i dyscyplinach badań prowadzonych przez Uczelnię
  3. Stałe doskonalenie oferty edukacyjnej, dostosowanej do oczekiwań studentów oraz aktualnych tendencji na rynku pracy
  4. Stałe doskonalenie stosowanych metod dydaktycznych w celu poprawy efektów kształcenia
  5. Kształcenie i promowanie kadr naukowych
  6. Angażowanie przedstawicieli studentów do współuczestniczenia w doskonaleniu procesów kształcenia i obsługi administracyjnej
  7. Budowanie i szerzenie kultury jakości wśród studentów i pracowników uczelni
  8. Budowanie systemu analizowania informacji od interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych
  9. Rozwój współpracy międzynarodowej w zakresie badań naukowych oraz wyjazdów studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych do uczelni zagranicznych

Osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie Uczelnianego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia w WSEI w Lublinie:

  1. Rektor WSEI
  2. Prorektor ds. Dydaktyki i Jakości Kształcenia
  3. Pełnomocnik ds. Jakości Kształcenia
  4. Dziekani poszczególnych wydziałów
  5. Przewodniczący Wydziałowych Komisji ds. Programów Nauczania i Zapewnienia Jakości Kształcenia.

Zadaniem Prorektora ds. Dydaktyki i Jakości Kształcenia oraz Pełnomocnika ds. Jakości Kształcenia, a także poszczególnych jednostek wchodzących w skład struktury Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia jest m.in.:

  • doskonalenie kształcenia oferowanego studentom
  • kształtowanie postaw projakościowych w środowisku uczelnianym oraz budowanie kultury jakości
  • motywowanie pracowników i studentów do doskonalenia jakości nauczania i uczenia się
  • wspomaganie polityki kadrowej
  • informowanie o działalności dydaktycznej Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie oraz osiąganych efektach kształcenia
  • podnoszenie konkurencyjności i atrakcyjności Uczelni

Oprócz wyżej wymienionych, każda jednostka wchodząca w obręb struktury realizuje zadania szczególne, wynikające ze specyfiki jej działalności.

Zarządzeniem nr 1/2016/2017 Rektora Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie z  dnia 1 października 2016 roku w sprawie: Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie, m.in. określono skład Uczelnianej Komisji ds. Doskonalenia Systemu Jakości Kształcenia oraz zadania Wydziałowych Komisji ds. Programów Nauczania i Zapewnienia Jakości Kształcenia.

Z dniem 1 października 2016r powołano następujący skład Uczelnianej Komisji ds. Doskonalenia Systemu Jakości Kształcenia:

  1. Przewodniczący komisji – Prorektor ds. Dydaktyki i Jakości Kształcenia
  2. Z-ca Przewodniczącego komisji – Pełnomocnik ds. Jakości Kształcenia
  3. Członkowie komisji – Przewodniczący Wydziałowych Komisji ds. Programów Nauczania i Zapewnienia Jakości Kształcenia z poszczególnych Wydziałów uczelni
  4. Członek komisji – przedstawiciel Administracji Uczelni
  5. Członek komisji – przedstawiciel Pracodawców
  6. Członek komisji – przedstawiciel Studentów
  7. Dwóch członków komisji wskazanych przez Przewodniczącego komisji wybranych z pośród nauczycieli akademickich

Do zadań Uczelnianej Komisji ds. Doskonalenia Systemu Jakości Kształcenia w szczególności należy

  1. nadzór nad funkcjonowaniem Wewnętrznego Systemu Doskonalenia Jakości Kształcenia na Uczelni
  2. ocena sposobu weryfikacji efektów kształcenia w trakcie całego procesu kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów
  3. inicjowanie opracowania narzędzi monitorowania i podnoszenia jakości kształcenia
  4. projektowanie planu działań projakościowych na Uczelni
  5. opracowanie wytycznych do systemu weryfikacji ECTS
  6. określenie sposobu wykorzystania wniosków z analiza ocen jakości zajęć dydaktycznych i ocen nauczycieli akademickich dokonywanych przez studentów
  7. określenie zasad działania Uczelni w zakresie zapobiegania plagiatom i ich wykrywania
  8. analiza ocen procesu nauczania na Uczelni
  9. ocena warunków i organizacji zajęć, w tym: infrastruktury dydaktycznej, zbiorów bibliotecznych, ocena obsługi administracyjnej, dostęp do informacji
  10. analizowanie wniosków z ocen wyników badania kariery zawodowej absolwentów oraz opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej
  11. ocena warunków socjalnych studentów, w tym szeroko pojęta pomoc materialna
  12. prowadzenie działalności o charakterze konsultacyjno-doradczym z zakresu jakości kształcenia
  13. obsługa strony internetowej – zakładka jakość kształcenia
  14. organizacja i prowadzenie szkoleń dotyczących jakości kształcenia

Do zadań Wydziałowej Komisji ds. Programów Nauczania i Zapewnienia Jakości Kształcenia w szczególności należy

  1. Ocena programów kształcenia pod kątem realizacji koncepcji kształcenia i opisu zakładanych efektów kształcenia uwzględniających charakterystyki efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz realizacji programu kształcenia, z uwzględnieniem specyfiki profilu i poziomu kształcenia, w tym: doskonalenie planów studiów oraz zapewnienie wysokiego poziomu merytorycznego sylabusów, ich kompletności i aktualizacji:
    • opiniowanie projektów programów kształcenia z uwzględnieniem wymogów KRK i PRK
    • określenie stopnia powiązań modułowych i kierunkowych efektów kształcenia wraz z   oceną kompletności pokrycia efektów kierunkowych
    • weryfikacja poprawności sekwencji przedmiotów w planach studiów
    • analiza bilansu godzinowego obciążeń  studentów w planach studiów oraz ocena relacji wymiaru godzinowego zajęć w ramach poszczególnych przedmiotów z liczbą  punktów ECTS i modułowymi efektami kształcenia
    • ocena wskaźników ilościowych charakteryzujących plan studiów, w szczególności takich jak liczba godzin i formy zajęć, liczba egzaminów i zaliczeń, udział  zajęć  fakultatywnych i obligatoryjnych
    • ujednolicanie zasad ustalania punktów ECTS w ramach poszczególnych kierunków studiów prowadzonych na wydziale
    • analiza zalecanej w sylabusach literatury obowiązkowej i uzupełniającej (objętość, aktualność, dostępność)
    • zasięganie opinii studentów nt. planów studiów i modułowych efektów kształcenia oraz analiza studenckich ocen zajęć w kontekście modułowych efektów kształcenia z uwzględnieniem takich elementów jak: ocena przydatności modułowych efektów kształcenia, stosowanych metod i zalecanych materiałów dydaktycznych oraz przejrzystości kryteriów ocen, zgodności deklarowanych nakładów czasu pracy w stosunku do zakładanych obciążeń w sylabusach
    • monitoring i rekomendowanie przyjętych rozwiązań  w zakresie planów studiów i programów kształcenia realizowanych w innych uczelniach krajowych
  2. Sposób weryfikowania efektów kształcenia w trakcie całego procesu kształcenia i ocena skuteczności osiągania zakładanych efektów kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów
  3. Adekwatność doboru kadry do programu kształcenia i sposób wykorzystania wniosków z ocen nauczycieli akademickich dokonywanych przez studentów
  4. Wyciąganie wniosków z analizy wyników monitoringu karier zawodowych absolwentów każdego kierunku kształcenia na wydziale
  5. Działania wydziału w zakresie zapobiegania plagiatom i ich wykrywania
  6. Gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących funkcjonującego systemu weryfikowanie  programów kształcenia na poszczególnych kierunkach
  7. Wdrażanie decyzji podjętych przez Uczelnianą Komisję ds. Doskonalenia Systemu Jakości Kształcenia
  8. Opracowywanie  zasad  sposobu wyznaczania i weryfikacji punktów ECTS oraz prawidłowe ich przyporządkowanie do poszczególnych modułów/sylabusów
  9. Monitorowanie programów kształcenia i weryfikowanie  efektów  kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów
  10. Inicjowanie przeprowadzania badań ankietowych i przeprowadzenie analizy  wyników oceny jakości kształcenia
  11. Analizowanie ocen dokonywanych przez studentów i nauczycieli akademickich na podstawie ankiet
  12. Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym w procesie kształcenia, w tym:
    • opracowanie listy interesariuszy zewnętrznych dla przygotowania i kształtowania programów kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów (pracodawcy, urzędy pracy, instytucje publiczne, samorządy zawodowe etc.)
    • opracowanie zasad współdziałania wydziału z interesariuszami zewnętrznymi przy określaniu tematyki prac dyplomowych na studiach o profilu praktycznym, z uwzględnieniem możliwości przygotowywania prac dyplomowych „na zamówienie” współpracujących z wydziałem interesariuszy
    • analiza i raportowanie wyników badań losów absolwentów wydziału
    • ocena udziału praktyków, w tym także przedstawicieli interesariuszy zewnętrznych, w realizacji procesu dydaktycznego na wydziale (udział praktyków w dydaktyce)
    • Analiza i ocena skuteczności prowadzonych działań mających na celu dostosowanie efektów kształcenia do oczekiwań rynku pracy
  13. Podejmowanie wszelkich działań na rzecz skuteczności funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia, w tym doskonalenia programów kształcenia oraz wykorzystania wniosków z wyników monitorowania karier zawodowych absolwentów i analizy potrzeb rynku pracy
  14. Ocena warunków odbywania studiów przez studentów przyjętych na studia w wyniku potwierdzania efektów uczenia się
  15. Ocena infrastruktury dydaktyczno-naukowej do potrzeb i celów kształcenia oraz umiędzynarodowienia procesu kształcenia
  16. Ocena sposobów zapewnienia studentom opieki naukowej i dydaktycznej oraz inicjowanie działań projakościowych motywujących studentów do osiągania efektów kształcenia
  17. Opracowywanie propozycji związanych  z podnoszeniem jakości kształcenia na wydziale, w tym tworzenie systemu podnoszenia jakości dydaktyki na poszczególnych kierunkach kształcenia:
    • opracowanie rozwiązań  i koncepcji podnoszenia poziomu kształcenia na wydziale, zgodnych z planami, koncepcjami i strategiami uczelnianymi oraz wydziałowymi
    • wdrażanie wydziałowych procedur służących zapewnieniu i doskonaleniu jakości kształcenia
    • wprowadzanie w procesie nauczania elementów wynikających z KRK i PRK
  18. Dokumentowanie przeprowadzonych analiz oraz podejmowanych działań  wpływających na jakość kształcenia na danym kierunku studiów:
    • przygotowywanie sprawozdań z działalności komisji w danym roku akademickim dla dziekana oraz Uczelnianej Komisji ds. Doskonalenia Systemu Jakości Kształcenia
    • sporządzanie raportów i analiz tematycznych z prowadzonej działalności oraz na zlecenie dziekana lub Uczelnianej Komisji ds. Doskonalenia Systemu Jakości Kształcenia
    • udział w opracowywaniu raportów samooceny na potrzeby PKA