OBSZAR BADAWCZY
Instytut realizuje badania naukowe w zakresie psychologii, pedagogiki oraz szeroko rozumianych nauk o zdrowiu i nauk medycznych. Do jego zdań należy m.in. rozpoznawanie oraz ocena środowiskowych, psychologicznych i biologicznych uwarunkowań zdrowia człowieka czy ocena stanu sanitarno-epidemiologicznego populacji (szczególnie na szczeblu lokalnym). Na podstawie badań własnych przygotowywanie programów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, edukacji zdrowotnej, rehabilitacji psychospołecznej wraz ze wsparciem teoretycznym przy ich wdrażaniu. Podstawowe obszary aktywności naukowej to:
- Psychoprofilaktyka i profilaktyka zdrowotna,
- Psychologia wychowawcza i psychologia rodziny,
- Psychologia rozwoju człowieka i wspieranie zmian rozwojowych na przestrzeni całego życia,
- Diagnoza i wsparcie dzieci uzdolnionych i wysoko wrażliwych,
- Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zachowaniach problemowych młodzieży,
- Psychologia transportu
- Neuropsychologia i neurolingwistyka,
- Psychologia zdrowia i choroby,
- Promocja i edukacja zdrowotna,
- Pedagogika specjalna i geragogika,
- Polityka, administracja i organizacja ochrony zdrowia.
Głównymi wyzwaniami i zadaniami Instytutu Psychologii i Nauk o Człowieku są:
- prowadzenie badań naukowych wysokiej jakości,
- realizacja projektów badawczych,
- współpraca z renomowanymi ośrodkami naukowymi i naukowo-dydaktycznymi,
- organizacja, współorganizacja oraz aktywny udział w konferencjach naukowych w kraju i za granicą,
- zwiększenie ilości publikacji w wysoko punktowanych czasopismach naukowych,
- reprezentowanie uczelni w międzynarodowych i krajowych stowarzyszeniach i towarzystwach naukowych.
ZESPÓŁ
Dyrektor Instytutu
dr hab. Katarzyna Markiewicz, prof. Akademii WSEI
ORCID: 0000-0003-2779-5889
Zastępca Dyrektora Instytutu
dr Monika Baryła-Matejczuk, prof. Akademii WSEI
ORCID: 0000-0003-2321-9999
Pracownicy instytutu w dyscyplinie Psychologia
prof. dr hab. Bożydar Kaczmarek 0000-0001-8683-1128
dr hab. Zbigniew Gaś, prof. Akademii WSEI 0000-0002-5451-5179
dr hab. Katarzyna Markiewicz, prof. Akademii WSEI 0000-0003-2779-5889
dr hab. Wioletta Tuszyńska-Bogucka, prof. Akademii WSEI 0000-0001-7101-5267
dr Monika Baryła-Matejczuk, prof. Akademii WSEI 0000-0003-2321-9999
dr Wiesław Poleszak, prof. Akademii WSEI 0000-0002-5253-0789
dr Robert Porzak, prof. Akademii WSEI 0000-0002-1263-1315
dr Małgorzata Artymiak 0000-0003-2251-6182
dr Grzegorz Kata 0000-0001-8762-9378
dr Jacek Łukasiewicz 0000-0002-9181-9403
dr Marta Pawelec 0000-0003-2970-9737
dr Marcin Stencel 0000-0001-5807-9717
Pracownicy instytutu w dyscyplinie Nauki o zdrowiu
dr hab. Mirosław Jarosz, prof. Akademii WSEI 0000-0002-8163-3437
dr hab. Wiesław Kowalski, prof. Akademii WSEI 0000-0001-8402-2837
dr hab. Anna Włoszczak-Szubzda, prof. Akademii WSEI 0000-0002-0080-2527
dr Zbigniew Orzeł, prof. Akademii WSEI 0000-0002-6356-1695
dr Justyna Chałdaś-Majdańska 0000-0002-0465-0890
dr Magdalena Głowacka 0000-0002-4117-2605
dr Ewa Guz 0000-0002-0507-2172
dr Joanna Girzelska 0000-0002-5537-0987
dr Beata Wójcik 0000-0003-4083-8468
mgr Mariusz Gnat 0000-0002-4849-595X
mgr Katarzyna Iskra 0009-0008-2252-3036
mgr Małgorzata Lalak-Dybała 0000-0001-5694-3460
mgr Mariusz Sutryk 0000-0002-8998-125X
mgr Iwona Szuster 0009-0001-0444-2397
TYTUŁ PROJEKTU
SKK -Szkoła kluczowych kompetencji: wspieranie nauczycieli w rozwijaniu kompetencji i samoświadomości uczniów szkół ponadpodstawowych w Polsce
DANE PROJEKTU
Okres realizacji:01.10.2007 – 31.12.2014 r.
Instytucja finansująca: PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI, PRIORYTET III
Kierownik projektu: dr hab. Zbigniew Gaś
OPIS PROJEKTU
Szkoła Kluczowych Kompetencji to ponadregionalny projekt mający na celu rozwijanie umiejętności uczniów szkół ponadgimnazjalnych Polski centralnej i południowo-zachodniej oraz wschodniej
Celem ogólnym projektu było podniesienie poziomu Kompetencji Kluczowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych w województwach: opolskim, kujawsko-pomorskim, dolnośląskim, wielkopolskim, lubelskim, podlaskim, podkarpackim, świętokrzyskim i mazowieckim, umożliwiający im aktywne uczestnictwo w rynku pracy i gospodarce opartej na wiedzy.
Celem szczegółowym Projektu było:
- wsparcie procesu rozwijania poziomu Kompetencji Kluczowych 8000 uczniów z 80 szkół w ramach programów nauczania;
- zwiększenie dostępności do pozalekcyjnych, uzupełniających, efektywnych i innowacyjnych form rozwijania Kompetencji Kluczowych:
- Wakacyjne Obozy Naukowe,
- Koła Naukowe,
- Studium Kompetentnych Liderów,
- Przedsiębiorstwo Symulacyjne;
- wsparcie nauczycieli przy tworzeniu i realizacji procesu dydaktycznego opartego o programy autorskie uwzględniające kształtowanie Kompetencji Kluczowych w zakresie nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, ICT, języków obcych i przedsiębiorczości;
- zwiększenie współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami
TYTUŁ PROJEKTU
Projekt: „Family Health Nursing in European Communities” – FamNrsE „Pielęgnowanie zdrowia rodziny w krajach UE”
DANE PROJEKTU
Okres realizacji:2011 –2013
Instytucja finansująca: Erasmus
Kierownik projektu: dr hab. M. Jarosz, dr M. Głowacka
OPIS PROJEKTU
Cel ogólny: Rozwój wspólnych programów nauczania akademickiego dla przygotowania i wprowadzenia specjalności FHN (pielęgniarstwo zdrowia rodziny) w Europie pod patronatem WHO.
Cele szczegółowe i założenia projektu:
- Opracowanie przejrzystej i klarownej definicji pielęgniarstwa zdrowia rodziny w krajach partnerskich w celu ujednolicenia zakresu kompetencji pielęgniarek zgodnie ze standardami kształcenia w poszczególnych krajach,
- Opracowanie modułów nauczania na kierunku pielęgniarstwo zdrowia rodziny na szczeblu licencjackim i magisterskim; pilotażowe wdrożenie i ewaluacja,
- Zdefiniowanie wspólnych standardów kształcenia i praktycznego przygotowania pielęgniarek zdrowia rodzinnego do wykonywania zawodu,
- Międzynarodowa wymiana wiedzy i doświadczeń na temat kompetencji zawodowych i zakresu czynności pielęgniarek rodzinnych i środowiskowych w krajach partnerskich w celu zapewnienia wysokiego poziomu opieki zdrowotnej,
- Promowanie i intensyfikacja współpracy, opartej na partnerstwie, pomiędzy decydentami, środowiskiem akademickim a pielęgniarkami pracującymi w zawodzie na poziomie europejskim.
Grupa docelowa projektu:
- Decydenci, podmioty działające w zakresie zarządzania i promowania opieki zdrowotnej,
- Zakłady opieki zdrowotnej, placówki ochrony zdrowia
- Kadra akademicka/trenerzy, wykładowcy
- Pielęgniarki
- Społeczeństwa krajów UE, uczestniczących w projekcie.
TYTUŁ PROJEKTU
Improvement Science Training for European Healthcare Workers (ISTEW)
DANE PROJEKTU
Okres realizacji:2013 –2015
Instytucja finansująca: Erasmus
Kierownik projektu:
OPIS PROJEKTU
OPIS PROJEKTU Opracowanie wspólnych programów nauczania z dziedziny „Nauki o doskonaleniu opieki zdrowotnej”, bazujących na wiedzy praktycznej, które umożliwią uniwersytetom europejskim budowanie własnego potencjału oraz podnoszenie wiedzy i umiejętności studentów i pracowników służby zdrowia w krajach partnerskich projektu;
Cele szczegółowe i główne działania w ramach projektu
- Wymiana wiedzy i doświadczeń na temat doskonalenia opieki zdrowotnej pomiędzy partnerami ze Szkocji, Anglii, Słowenii, Polski, Rumunii, Hiszpanii oraz Włoch,
- Uczestnictwo w badaniu prowadzonym z wykorzystaniem metody delfickiej, mającej na celu wyprowadzenie definicji „Nauki o doskonaleniu opieki zdrowotnej”. Do udziału w badaniu zostanie zaproszonych 10 ekspertów: dyrektorów szpitali, lekarzy, pielęgniarek itp.
- Zebranie, przegląd i analiza informacji, dokumentów odnoszących się do nauczania w dziedzinie doskonalenia opieki zdrowotnej w państwach uczestniczących w projekcie z uwzględnieniem: kryteriów wejściowych/ warunków wstępnych, programów nauczania, treści modułów, efektów uczenia się i kryteriów oceny na wszystkich poziomach nauczania,
- Analiza luk występujących pomiędzy dostępnym kierunkami studiów/ kursami/szkoleniami, jak również identyfikacja materiałów źródłowych, które mogą zostać wykorzystane w opracowywanych w ramach projektu modułów,
- Opracowanie międzynarodowego podręcznika z dziedziny „Nauki o doskonaleniu opieki zdrowotnej” – opracowane w ramach projektu materiały powinny być możliwe do wykorzystania w studiach na poziomie licencjackim i magisterskim oraz powinny umożliwić studentom zdobycie 10 punktów ECTS. W ramach projektu opracowane zostaną 4 moduły: 1) System thinking and process mapping, 2) Models for improvement, 3) Measurment for improvement, 4) Communication and managing change
- Promocja rezultatów projektu – modułów opracowanych w ramach projektu – szerszemu spektrum odbiorców: innym uniwersytetom, organizacjom, instytucjom, decydentom politycznym.
Grupy docelowe:
- wykładowcy specjalizujący się w dziedzinie ochrony zdrowia,
- specjaliści z dziedziny ochrony zdrowia (pracownicy służby zdrowia),
- studenci studiów licencjackich i magisterskich na kierunkach: ochrona zdrowia, zdrowie publiczne, pielęgniarstwo, medycyna i pokrewne,
- stowarzyszenia lekarzy, pielęgniarek,
- ministerstwa zdrowia państw uczestniczących w projekcie,
- decydenci polityczni w państwach partnerskich projektu.
Partnerzy projektu:
- University of the West of Scotland (UWS), Szkocja – Lider projektu
- Coventry University, Anglia
- College of Nursing, Słowenia
- Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Polska
- University of Medicine and Pharmacy “Gr.T.Popa”, Rumunia
- University of Alicante, Hiszpania
- Sapienza University of Rome, Włochy
TYTUŁ PROJEKTU
E-MOTION – potencjał nadwrażliwości
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2018-2021
Instytucja finansująca: Erasmus +
Kierownik projektu: dr Monika Baryła – Matejczuk
OPIS PROJEKTU
Głównym celem projektu jest opracowanie, przetestowanie i wdrożenie kompleksowego modelu wsparcia dla wysoko wrażliwych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Jest to opracowany przez pracowników naukowych, pierwszy w Polsce projekt zorientowany na wsparcie dzieci wysoko wrażliwych. Uwaga zwrócona jest na kluczową rolę najbliższego środowiska (m.in. rodziców, nauczycieli) w tworzeniu warunków do prawidłowego rozwoju dzieci wysoko wrażliwych.
PLANOWANE DZIAŁANIA:
- Opracowanie kompleksowego modelu wsparcia wysoko wrażliwych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
- Opracowanie platformy internetowej zawierającej zestaw kwestionariuszy/skal oceny oraz materiały edukacyjne i wspierające pracy z dzieckiem wysoko wrażliwym dla kadry dydaktycznej oraz rodziców.
- Organizacja warsztatów dla kadry dydaktycznej na poziomie międzynarodowym oraz na poziomie krajowym przez każdą instytucję partnerską.
- Opracowanie podręcznika psychometrycznego do narzędzia. Opracowanie kompendium wiedzy (wraz z przewodnikiem) na temat wysokiej wrażliwości dla kadry dydaktycznej oraz rodziców.
TYTUŁ PROJEKTU
Działania wspierające, jakość edukacji domowej
DANE PROJEKTU
Okres realizacji:2018-2021
Instytucja finansująca: Erasmus +
Kierownik projektu: dr Jacek Łukasiewicz
OPIS PROJEKTU
Celem projektu jest opracowanie materiałów dydaktycznych, wykorzystujących nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne oraz doświadczenia instytucji europejskich, wspierające edukację domową. Opracowane narzędzia oraz pomoce dydaktyczne dedykowane są ekspertom zajmującym się edukacją domową, pracownikom naukowym, nauczycielom, pedagogom oraz rodzicom sprawującym opiekę nad uczniami w wieku 6-10 lat.
Opracowane produkty:
- ANALIZA POTRZEB W EDUKACJI DOMOWEJ – raport, opublikowany w pismach naukowych oraz w formie e-booka;
- MODUŁOWE SZKOLENIE – dostępne na platformie online zawierające materiały edukacyjne dla pedagogów oraz rodziców zaangażowanych w edukację domową;
- WARSZTATY/SEMINARIA – informacyjne na temat problemów i wyzwań edukacji domowej dla rodziców oraz kadry dydaktycznej;
- ARTYKUŁ prezentujący sytuację edukacji domowej w krajach partnerskich oczami pedagogów doświadczonych w nauczaniu indywidualnym;
- PODRĘCZNIK – prezentujący problemy i wyzwania edukacji domowej w Europie;
TYTUŁ PROJEKTU
Pathways to Inclusive Pedagogy
DANE PROJEKTU
Okres realizacji:2018-2021
Instytucja finansująca: Erasmus +
Kierownik projektu: dr Adam Raczkowski
OPIS PROJEKTU
Projekt ma na celu wymianę wiedzy i doświadczeń doświadczonych nauczycieli oraz przyszłych nauczycieli w zakresie edukacji włączającej. W ramach projektu zostaną opracowane narzędzia oraz materiały wideo wspierające przygotowanie i rozwój zawodowy nauczycieli i studentów pedagogiki, oraz materiały dydaktyczne dla pedagogiki włączającej. Spotkania partnerów projektu odbędą się w ramach organizacji wizyt studyjnych w szkołach i placówkach oświatowych (także w szkołach specjalnych) we wszystkich krajach partnerskich: w Polsce, Belgii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Francji, na Malcie.
TYTUŁ PROJEKTU
Inteligencja emocjonalna na rynku pracy
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2019-2022
Instytucja finansująca: Erasmus +
Kierownik projektu: dr hab. Katarzyna Markiewicz
OPIS PROJEKTU
Projekt ma na celu opracowanie narzędzia wspierającego diagnozę inteligencji emocjonalnej i wykorzystania wyników diagnozy w procesie doradztwa zawodowego i profilowania ścieżki kariery zawodowej. Projekt koncentruje się na kształceniu i szkoleniu zawodowym, z tego względu podstawową grupą docelową są doradcy zawodowi, nauczyciele, wychowawcy, psychologowie, trenerzy kariery, nauczyciele akademiccy pracujący z młodzieżą – szkół średnich, zawodowych, uczelni. Opracowane narzędzie wzmocni ich przygotowanie zawodowe do pracy z uczniami/studentami w zakresie doradztwa zawodowego i profilowania kariery zawodowej.
Opracowane produkty:
- PLATFORMA INTERNETOWA zawierająca narzędzie wspierające pracę doradców zawodowych w zakresie weryfikacji inteligencji emocjonalnej klientów rynku pracy/uczniów;
- MODUŁOWE SZKOLENIE online dla doradców zawodowych przygotowujące do wykorzystania narzędzia w praktyce.
- PODRĘCZNIK dla doradców zawodowych – spójny z materiałami szkoleniowymi, wspierający wiedzę i umiejętności w zakresie diagnozowania inteligencji emocjonalnej w kontekście miejsca pracy, rynku pracy oraz narzędzi wspierających rozwój tych kompetencji wśród uczniów szkół średnich, studentów, klientów instytucji rynku pracy.
TYTUŁ PROJEKTU
Wiosna jesieni – o jakości życia osób starszych
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2020-2021
Instytucja finansująca: MEiN
Kierownik projektu: dr Jacek Łukasiewicz
OPIS PROJEKTU
Działania projektu mają na celu analizę postaw wobec osób starszych oraz charakterystykę wizerunku seniora od wyodrębnionych charakterystyk psychologicznych takich jak: osobowość, poczucie sensu życia, samoocena. Dzięki wnikliwej analizie na podstawie przeprowadzonych badań możliwe jest wyeliminowanie ze społeczeństwa zachowań wobec osób starszych negatywnie wpływających na ich samoocenę oraz jakość życia. Projekt skierowany jest do młodzieży, osób w średnim wieku i seniorów, a także do jednostek współpracujących z ludźmi starszymi np. domy pomocy społecznej, poradnie, kluby seniora, ośrodki zdrowia, szkoły, uczelnie, koła naukowe.
TYTUŁ PROJEKTU
Doskonalenie kompetencji badawczych i cyfrowych studentów KN INNOWACJA w reakcji na pandemię COVID
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2021-2022
Instytucja finansująca: MEiN
Kierownik projektu: dr Monika Baryła-Matejczuk
OPIS PROJEKTU
Celem projektu jest doskonalenie kompetencji badawczych i cyfrowych studentów koła naukowego w reakcji na nagłe, ważne i nieprzewidziane zjawiska społeczne i cywilizacyjne (pandemia COVID-19). Aby zrealizować tak postawiony cel opracowane i przeprowadzone zostaną badania dotyczące strategii i działań podejmowanych przez studentów różnych kierunków w celu radzenia sobie z sytuacją pandemii COVID-19. Badaniami objęci zostaną studenci różnych kierunków. Opracowana zostanie charakterystyka psychologiczna różnych grup studentów związana z ich działaniem w sytuacji pandemii. (m.in. strategie, metod, narzędzi, jakie stosują, aby poradzić sobie z sytuacją izolacji) w kontekście charakterystyki psychologicznej. Obszarem zainteresowania objęto również zagadnienie zdalnego kształcenia. Celem badań jest opracowanie rekomendacji dla wsparcia studentów i wprowadzenie działań profilaktycznych – strategii informacyjnej. Tak postawione cele pozwolą na zdobycie przez studentów kompetencji w zakresie opracowania projektu badawczego, przygotowania szczegółowej metodologii, opracowania i zakupu narzędzi badawczych, przygotowania badań online z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (z dbałością o etykę prowadzonych badań), a także na przeprowadzenie badań, opracowanie wyników, a także i ich upowszechnienie.
TYTUŁ PROJEKTU
Edukacja na odległość w zakresie paliatywnej opieki domowej
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2019-2022
Instytucja finansująca: Erasmus +
Kierownik projektu: dr Joanna Girzelska
OPIS PROJEKTU
CEL PROJEKTU to poprawa jakości w zakresie opieki paliatywnej domowej poprzez dostarczenie modułowego szkolenia online na platformie elearningowej. Szkolenie zawierać będzie filmy instruktarzowe, interaktywne kursy i materiały szkoleniowe stworzone dla osób dorosłych przez grono specjalistów z Europy. Projekt dedykowany jest krewnym pacjentów paliatywnych, którzy pełnią rolę ich opiekunów domowych, jednak nie mają wiedzy specjalistycznej z tego tematu oraz pracownikom ośrodków zajmujących się opieką społeczną i paliatywną i pracownikom hospicjów, którzy będą mieli dostęp do zestawu materiałów opartych na wiedzy ekspertów z różnych krajów. Opracowane produkty:
- BADANIE DOTYCZĄCE POTRZEB EDUKACYJNYCH opiekunów pacjentów przebywających w domu lub ośrodku, hospicjum, na podstawie informacji z 5 krajów: Turcja, Polska, Włochy, Bułgaria, i Rumunia.
- PROGRAM SZKOLENIOWY, dostępny na platformie online, opracowany przez zespół profesjonalistów, składający się z 15 modułów. Moduły edukacyjne zawierają treści teoretyczne w formie materiałów do pobrania oraz filmy edukacyjne wspierające materiał teoretyczny.
- PODRĘCZNIK DLA NAUCZYCIELI dotyczący niezbędnych informacji nt. korzystania z platformy, zastosowanych metod oceny i pomiaru wiedzy itp.
- PODRĘCZNIK UCZESTNIKA SZKOLENIA to instrukcja dla uczestników szkoleń, zawierająca ogólne informacje o kursie, procesie rejestracji, krótka informacja o tym, jak korzystać z platformy cyfrowej (jak otworzyć konto, jak się zarejestrować i uzyskać hasło itp.)
TYTUŁ PROJEKTU
Wysoka wrażliwość – a projektowanie ścieżki kariery zawodowej
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2021-2024
Instytucja finansująca: Erasmus +
Kierownik projektu: dr Monika Baryła-Matejczuk
OPIS PROJEKTU
CEL PROJEKTU Celem projektu jest opracowanie narzędzia wspierającego doradztwo/rozwój kariery zawodowej, które będzie mogło być wykorzystywane zarówno na poziomie szkół średnich, zawodowych, uniwersyteckich biurach karier jak również instytucjach rynku pracy i HR.
GRUPA DOCELOWA
- Osoby uczące się – na etapie wyboru kariery zawodowej, osoby poszukujące/zmieniające pracę, osoby długotrwale bezrobotne
- Doradcy zawodowi szkolni, akademiccy, reprezentujących instytucje rynku pracy
- Działy HR w przedsiębiorstwach
- Partnerzy instytucjonalni: Instytucje Rynku Pracy, Biura Karier, Szkoły, Pracodawcy
REZULTATY PROJEKTU
- Międzynarodowy raport na temat zarządzania osobami wysoko wrażliwymi w miejscu pracy poparty ilościowymi i jakościowymi wywiadami fokusowymi z pracodawcami i pracownikami w krajach partnerskich: Polsce, Hiszpanii, Rumunii, Norwegii, Włoszech i Portugalii,
- Model wsparcia osób wysoko wrażliwych w miejscu pracy – wprowadzenie do materiałów opracowanych w ramach projektu,
- Narzędzie wspierające planowanie/rozwój kariery zawodowej – wrażliwość w miejscu pracy,
- Podręcznik oraz materiały ćwiczeniowe dla doradców zawodowych,
- Podręcznik dla HR oraz podcasty przybliżające temat wysokiej wrażliwości pracodawcom,
TYTUŁ PROJEKTU
Gra Idealna. Udoskonalenie dydaktyki, edukacji i nauczania w szkolnictwie wyższym, dzięki kreatorowi gier poważnych
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2020-2022
Instytucja finansująca: Erasmus +
Kierownik projektu: dr Robert Porzak prof. WSEI
OPIS PROJEKTU
Celem projektu jest opracowanie narzędzia – kreatora do przygotowywania gier opartych na koncepcji gier poważnych (rozwiązujących realne problemy), który będzie wykorzystywany w procesie dydaktycznym ( na różnych kierunkach i w różnych programach studiów
GRUPA DOCELOWA
- Kadra dydaktyczna organizacji partnerskich
- Studenci, uczniowie zaangażowani w realizację projektu, testowanie przydatności opracowanych materiałów
REZULTATY PROJEKTU
- Raport na temat wykorzystania gier poważnych w procesie kształcenia w szkolnictwie wyższym,
- Opracowanie kreatora gier poważnych przez partnera technologicznego z Niemiec
- Opracowanie materiałów dydaktycznych – scenariuszy do gier poważnych (różne przedmioty) przez partnerów projektu,
- Opracowanie podręcznika dla kadry dydaktycznej – wykorzystanie produktów projektu w praktyce,
- Opracowanie rekomendacji (po testowaniu opracowanych gier) – poziom UE
TYTUŁ PROJEKTU
Gry jako narzędzie do nauki umiejętności społecznych
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2020-2022
Instytucja finansująca: Erasmus +
Kierownik projektu: dr Robert Porzak prof. WSEI
OPIS PROJEKTU
CEL PROJEKTU W dzisiejszych czasach młodzież wykorzystuje gry komputerowe online nie tylko dla rozrywki, ale również żeby uciec od trudnych i stresowych sytuacji w prawdziwym życiu. Dodatkowo, coraz dłuższe przebywanie przed komputerem powoduje, że młodzież nie nabiera istotnych umiejętności potrzebnych zarówno do radzenia sobie w podstawowych sytuacjach życiowych jak również w zawieraniu nowych kontaktów towarzyskich. Dlatego celem tego projektu jest wykorzystanie gier komputerowych i czasu, jaki młodzież na nie poświęca do rozwijania wśród nich umiejętności interpersonalnych, zwiększenia pewności siebie i poprawy samooceny. W tym celu zostaną stworzone narzędzia dla nauczycieli, osób pracujących z młodzieżą, które pozwolą ocenić poziom interakcji społecznych oraz samooceny młodych ludzi. Dodatkowo celem projektu jest opracowanie zestawu ćwiczeń opartego na grach, które pomogą młodzieży uzyskać kompetencje i umiejętności społeczne potrzebne w prawdziwym życiu.
GRUPA DOCELOWA: Uczestnikami projektu będą dwie grupy młodzieży z Norwegii, Polski, Włoch, Hiszpanii oraz Turcji, którzy wezmą udział w testowaniu opracowanych narzędzi i rozwiązań.
REZULTATY PROJEKTU:
- Uświadomienie społeczeństwa o możliwościach wykorzystywania pasji grania w gry komputerowe do poprawy pracy z młodzieżą, szczególnie z młodzieżą o niskim poziomie interakcji społecznych i samoocenie.
- Opracowanie narzędzi (testów i materiałów instruktażowych) w celu oceny poziomu doświadczenia w interakcji z innymi ludźmi, częstotliwości udziału w życiu społecznym, pewności siebie i poziomu samooceny wśród młodzieży.
- Udoskonalenie metodologii dla nauczycieli, osób pracujących z młodzieżą, zaangażowanych w nauczanie młodzieży, której brakuje istotnych umiejętności społecznych i interpersonalnych.
- Opracowanie i publikacja podręcznika zawierającego dobre praktyki dotyczące tego, jak efektywnie wykorzystać opracowane ćwiczenia poprawiające umiejętności społeczne wśród młodzieży przy pomocy gier.
TYTUŁ PROJEKTU
Międzynarodowa akcja dla studentów na rzecz adaptacji działań międzykulturowych
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2020-2022
Instytucja finansująca: Erasmus+
Kierownik projektu: dr Robert Porzak prof. WSEI
OPIS PROJEKTU
CEL PROJEKTU Celem projektu jest stworzenie sieci współpracy uniwersytetów, opracowanie wspólnego modelu wsparcia dla studentów międzynarodowych oraz przydatnych narzędzi, które pomogą im w adaptacji w nowym środowisku kulturowym. Realizacja projektu pomoże w umocnieniu międzynarodowego charakteru uniwersytetów z krajów mniej atrakcyjnych dla studentów, bazując na doświadczeniu krajów bardziej atrakcyjnych.
Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:
- zapewnienie kadrze naukowej odpowiednich umiejętności i metod aby skutecznie potrafili przekazywać wiedzę naukową osobom starszym,
- aktywizację osób starszych poprzez zachęcenie ich do przekazywania dalej zdobytej wiedzy w ich lokalnych społecznościach co miałyby na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i podniesieniu ich samooceny,
- opracowanie nowych metod nauczania osób starszych które można również wykorzystać w skali międzynarodowej.
GRUPA DOCELOWA Projekt kierowany jest do studentów międzynarodowych oraz innych studentów uczelni wyższych, wykładowców prowadzących zajęcia ze studentami międzynarodowymi, koordynatorów programów mobilnościaowych na uczelniach oraz do pozostałych pracowników uczelni pracujących ze studentami z innych krajów.
REZULTATY PROJEKTU
- Model wsparcia dla studentów międzynarodowych – powstanie we współpracy z reprezentantami grupy docelowej w oparciu o dobre praktyki zdefiniowane w krajach partnerskich. Model będzie uwzględniał 3 aspekty adaptacji międzykulturowej, tj.:
A1. perspektywę uczelni: potrzeby, wyzwania, dobre praktyki
A2. perspektywę studentów krajowych
A3. perspektywę studentów zagranicznych
- Podręcznik „Do’s and dont’s” dla pracowników uczelni pracujących ze studentami międzynarodowymi, zawierający przydatne instrukcje postępowania i zachowania, tzw. międzynarodowy „savoir vivre” dla wykładowców akademickich, koordynatorów programów mobilnościowych na uczelniach i pracowników administracyjnych, którzy pracują ze studentami zagranicznymi. Podręcznik zostanie przygotowany w przystępnej formie, a jego uniwersalność sprawi, że będzie mógł być używany przez każdy uniwersytet.
- Przewodnik dla studentów międzynarodowych Welcome guide, odpowiadający na zdefiniowane w projekcie potrzeby. Powstanie jako efekt licznych spotkań z nowymi studentami zagranicznymi, studentami krajowymi oraz wykładowcami akademickimi.
- Materiały interaktywne: edugrafiki dla studentów i pracowników uczelni. Niezbędnym dodatkiem do przygotowanych przewodników, będą grafiki opracowane w formie interaktywnej, umieszczone na stronie internetowej projektu. Wizualne przedstawienie przydatnych informacji dla studentów i pracowników uczelni zwiększy funkcjonalność opracowanych materiałów, m.in. dzięki możliwości korzystania z edugrafik na urządzeniach mobilnych.
TYTUŁ PROJEKTU
Uczenie myślenia obliczeniowego za pomocą aplikacji mobilnej dla uczniów szkół podstawowych
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2020-2023
Instytucja finansująca: Erasmus +
Kierownik projektu: dr Robert Porzak prof. WSEI
OPIS PROJEKTU
Celem projektu jest opracowanie i rozpowszechnienie na skalę europejską wysokiej jakości gry mobilnej która połączy koncepcje myślenia obliczeniowego (Computational Thinking) oraz poważnej gry (Serious Game). Myślenie obliczeniowe jest to metoda rozwiązywania problemów wykorzystująca analizę i użycie algorytmów obliczeniowych (podobnych do tych jakie używa komputer). Cel „poważnej gry” (ang. serious games) przekracza samą rozrywkę. Rozwiązuje się w nich rzeczywiste problemy, np. z zakresu edukacji, zdrowia, zarządzania czy planowania przestrzennego. Do gier poważnych należą także symulatory szkoleniowe i programy podejmujące ważne kwestie społeczne. Wdrożenie powyższych metod wspierania nauczania i sposobu myślenia uczniów szkół podstawowych pomoże nauczycielom wspierać kompetencje i umiejętności uczniów w innowacyjny sposób.
TYTUŁ PROJEKTU
Wysoka wrażliwość – innowacyjny moduł w naukach o człowieku
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2020-2023
Instytucja finansująca: Erasmus+
Kierownik projektu: dr Monika Baryła – Matejczuk
OPIS PROJEKTU
Celem projektu „High sensitivity – innovative module in human sciences” jest współpraca na poziomie akademickim partnerów z Polski, Włoch, Hiszpanii oraz Rumuni w obszarze wysokiej wrażliwości. W ślad za pionierskimi badaniami prof. E. Arron z USA, konsorcjum planuje, działania związane z badaniami naukowymi na temat wrażliwości przetwarzania sensorycznego i wrażliwości środowiskowej (czyli wrażliwości na bodźce różnego pochodzenia), w krajach partnerskich i ich wykorzystanie w praktyce, jako modułu włączonego do programu studiów. Zaproponowanie działania wprowadzają innowacyjny, dotychczas niepodejmowany temat na poziomie akademickim zarówno w Polsce jak i w krajach partnerskich. Odbiorcami planowanych działań są uczelnie biorące udział w projekcie, tj. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytet w Alicante oraz uczelnie partnerskie współpracujące z Miastem Stołecznym Rzym, Stowarzyszeniem Experts Psy, które będą wspierać realizację projektu jak również kadra dydaktyczna zainteresowana tematem wysokiej wrażliwości oraz studenci.
Opracowanie:
- Przewodnika – Wstępu do modułu o wysokiej wrażliwości, który wyjaśnia podstawowe pojęcia, określa możliwości formalne, prawne, organizacyjne włączenia tematu wysokiej wrażliwości jako modułu w poszczególnych programach studiów związanych z naukami o człowieku w Polsce, Hiszpanii, Rumunii oraz we Włoszech.
- Programu modułu nt. wysokiej wrażliwości – stanowiącego podstawę realizacji kursu wysoka wrażliwość, rozszerzającego program studiów na kierunkach: pedagogika, psychologia czy pielęgniarstwo dla uczelni partnerskich oraz innych ośrodków akademickich zainteresowanych wdrożeniem kursu wysoka wrażliwość.
- Podręcznika akademickiego – Wysoka wrażliwość : opisującego podstawowe zagadnienia na temat wrażliwości przetwarzania sensorycznego i wrażliwości środowiskowej, przybliżającego badania w powyższym zakresie, opracowane narzędzia i metody wsparcia dla kadry akademickiej zainteresowanej wdrożeniem modułu wysoka wrażliwość.
- Biblioteki zasobów multimedialnych w 5 językach, stanowiącej zasób materiałów dydaktycznych zarówno dla przyszłych prowadzących jak i dla studentów.
TYTUŁ PROJEKTU
Nauki ścisłe wspierające dla aktywnego seniora
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2020-2022
Instytucja finansująca: Erasmus +
Kierownik projektu: dr Robert Porzak prof. WSEI
OPIS PROJEKTU
Projekt odpowiada na potrzebę zainteresowania, zaangażowania społecznego osób starszych w zakresie nauk ścisłych, matematyki, inżynierii i technologii (STEM). Projekt wpisuje się w potrzebę opracowania innowacyjnych narzędzi wspierających aktywność seniorów, rozwój ich wiedzy, umiejętności a tym samym podniesienie poziomu samooceny i jakości życia.
Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:
- Zapewnienie kadrze naukowej odpowiednich umiejętności i metod aby skutecznie potrafili przekazywać wiedzę naukową osobom starszym,
- Aktywizację osób starszych poprzez zachęcenie ich do przekazywania dalej zdobytej wiedzy w ich lokalnych społecznościach co miałyby na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i podniesieniu ich samooceny,
- Opracowanie nowych metod nauczania osób starszych, które można również wykorzystać na skalę międzynarodową.
GRUPY DOCELOWE: Kadra naukowa w wieku 35+ lat z co najmniej 5-letnim doświadczeniem w danej dziedzinie nauk ścisłych, Osoby starsze w wieku 60+ lat przebywające na emeryturze, Osoby dorosłe zainteresowane wykorzystaniem gry w swojej pracy lub rozwojem kompetencji w zakresie nauk ścisłych REZULTATY PROJEKTU: Przygotowanie zestawu narzędzi “Science for Active Aging” rozwijającego umiejętności w zakresie w zakresie nauk ścisłych, matematyki, inżynierii i technologii (STEM) w sposób dostępny dla osób dorosłych, Opracowanie gry “Science in your Life” na urządzenia mobilne która pozwoli na przetestowanie różnych scenariuszy wykorzystania nauk ścisłych w życiu codziennym, skierowana do odbiorców w różnym przedziale wiekowym. Przygotowanie metod nauczania w oparciu o opracowaną grę dla kadry naukowo-badawczej biorącej udział w aktywizacji seniorów Warsztaty “Science for All” w każdym z krajów partnerskich, w których osoby starsze będą miały możliwość przekazania dalej zdobytej wiedzy.
TYTUŁ PROJEKTU
Znowu Razem. Aktywny senior w świecie po pandemii
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2022-2023
Instytucja finansująca: MNiSW
Kierownik projektu: ks. dr Łukasiewicz Jacek
OPIS PROJEKTU
Pandemia koronawirusa, która dotknęła cały świat, wymusiła wprowadzenie nieznanych dotychczas zasad funkcjonowania, zachowania i życia w ogóle. Doświadczenie izolacji jest doświadczeniem nieznanym współczesnemu człowiekowi. Prowadzone wśród seniorów badania pokazały niepokojące konsekwencje doświadczenia pandemii dla seniorów (Raport “Zdrowie w pandemii” 2021 opracowany przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej). Mimo nadziei na szybkie zakończenie pandemii seniorzy pozostają wciąż pełni obaw. Powrót do aktywności sprzed pandemii stanowi dla nich spore wyzwanie. Nie jest łatwo po okresie długiej izolacji i zachowania środków ostrożności na nowo powrócić do kontaktów, pozostawionych aktywności i obowiązków. Projekt stanowi odpowiedź na sygnalizowaną przez seniorów potrzebę wsparcia w readaptacji – powrocie do aktywności. Jego celem jest: 1. identyfikacja doświadczanych przez seniorów trudności w powrocie do aktywności po pandemii; 2. określenie indywidualnych i środowiskowych zasobów wspierających readaptację seniorów; 3. wypracowanie indywidualnych strategii readaptacyjnych dla seniorów.
Prokrastynacja — dr hab. Markiewicz Katarzyna, prof. Lubelskiej Akademii WSEI – YouTube
Paradygmat — dr hab. Karbowniczek Jolanta, prof. Lubelskiej Akademii WSEI – YouTube
Psychoprofilaktyka — dr Poleszak Wiesław, prof. Lubelskiej Akademii WSEI (youtube.com)
(e-book) Family health nursing – selected topics
Granice nauk o zdrowiu
Jakość życia a wsparcie społeczne osób cierpiących na padaczkę
Symulacja medyczna w pielęgniarstwie
Senioralna aktywność
Benchmarking ekonomiczny jako metoda oceny efektywności szpitali
Empatia – pomoc i przeszkoda w pracy zawodowej personelu medycznego
Pozytywne aspekty starzenia się
Profesjonalna profilaktyka w szkole: nowe wyzwania
Polska i Wielka Brytania w obliczu starzenia się społeczeństwa
Bezbronność człowieka wobec systemu
Oblicza uzależnień: terapia jako przywracanie wolności
Communication competences of medical and health professionals
Zjawisko bezdomności w świetle teorii i badań w Lublinie i Województwie Lubelskim
(e-book) Mistrzowie psychologii wobec wyzwań współczesności
Psychologia w zmieniającym się świecie
Profilaktyka zachowań ryzykownych w teorii i praktyce
Wychowawcza funkcja rodziny
Psychoprofilaktyka w świecie zagubionych wartości
Ponadstandardowi nauczyciele. Psychologiczne uwarunkowania zróżnicowanej aktywności zawodowej nauczycieli
Edukacja sześciolatka
Pedagogiczno-psychologiczne uwarunkowania wybranych zachowań ryzykownych
Wychowanie jako wartość
Profilaktyka szkolna wobec wyzwań współczesności – koncepcje, badania, propozycje rozwiązań
J. Łukasiewicz: „Postawy społeczne wobec osób starszych. Teoria i badania TOM 4” (2021 r.)
J. Łukasiewicz: „Wiosna jesieni wybrane aspekty satysfakcji życiowej osób starszych TOM 3’’(2021 r.)
J. Łukasiewicz: Blaski i cienie jesieni życia. Wybrane aspekty funkcjonowania osób starszych TOM 1 (2021 r.)
M. Baryła-Marejczuk: Supporting the development of Highly Sensitive Children ANG (2021)
Zbigniew B. Gaś: U WIKŁANI W RELACJE KORUPCYJNE: perspektywa młodzieży
Jacek Łukasiewicz: WYPALENIE W ZAWODACH POMOCOWYCH – AKTUALNE WYZWANIA
Kolejne projekty naukowe z dofinansowaniem z MEiN
EADP Summer Tour September 2021
W każdym z konferencyjnych dni miały miejsce po dwa wykłady plenarne i 2 sympozja na zaproszenie (Invited Symposium). Zorganizowanych zostało 12 sympozjów oraz 15 sesji tematycznych a także 6 sesji posterowych. Łącznie 150 prelegentów miało możliwość zaprezentowania dorobku naukowego własnego lub zespołów badawczych, które reprezentowali.
Polskę reprezentowało ponad 30 uczestników, z czego najliczniejszy udział przedstawicieli naszego kraju odnotowany został w drugim dniu konferencyjnym, za organizację którego odpowiadały: reprezentująca Uniwersytet warmińsko-Mazurski w Olsztynie oraz Polskie Stowarzyszenie psychologii Rozwoju człowieka prof. UWM, dr hab. Beata Krzywosz-Rynkiewicz, oraz reprezentujące Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji w Lublinie prof. WSEI, dr hab. Katarzyna Markiewicz i dr Monika Baryła-Matejczuk.
W „polskim dniu” konferencji zorganizowane zostały trzy sympozja, na których przedstawiono 13 referatów, pięć sesji tematycznych, w ramach których odbyły się 24 wystąpienia oraz cztery sesje plakatowe, podczas których zaprezentowano 28 plakatów. Uczestnicy z Polski reprezentowali między innymi Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji w Lublinie oraz Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu a także SWPS Poznań i Warszawa, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie czy Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II.
Queen Mary University of London doceniła naszego wykładowcę
Queen Mary University of London na przygotowywanej przez siebie stronie internetowej dotyczącej „Wrażliwości przetwarzania sensorycznego” umieścił na „mapie” badań i badaczy tego obszaru naszą Uczelnię i wykładowcę, Panią dr Monikę Baryłę- Matejczuk.
Dzięki temu WSEI znalazła się w bardzo prestiżowym gronie Uczelni na świecie, w których bada się to zagadnienie, a nasz wykładowca – jedyny w Polsce! – został uwzględniony, jako badacz „Wrażliwości przetwarzania sensorycznego” (wysokiej wrażliwości).
Serdecznie gratulujemy!
https://sensitivityresearch.com/research/researchers-directory/