OBSZAR BADAWCZY
Instytut realizuje badania naukowe w zakresie informatyki, tomografii, Internetu rzeczy, procesów technologicznych, przemysłu 4.0, analizy danych, rozpoznawania wzorców, algorytmów inteligencji obliczeniowej oraz cyberbezpieczeństwa. Współpracuje z innymi instytutami naukowymi i uczelniami w Polsce i na świecie. Działalność naukowa Instytutu zorientowana jest na opracowywanie nowatorskich interdyscyplinarnych rozwiązań oraz współpracę z przemysłem poprzez realizację zleceń projektowych o charakterze badawczo-naukowym. Głównymi wyzwaniami i zadaniami Instytutu Informatyki i Innowacyjnych Technologii są:
- Prowadzenie badań naukowych wysokiej jakości,
- Realizacja projektów badawczych,
- Współpraca z przedsiębiorstwami,
- Współpraca z renomowanymi ośrodkami naukowymi i naukowo-dydaktycznymi,
- Organizacja, współorganizacja oraz aktywny udział w konferencjach naukowych w kraju i za granicą,
- Zwiększenie ilości publikacji w wysoko punktowanych czasopismach naukowych,
- Rozwijanie mechanizmów sprzyjających osiąganiu przez pracowników doskonałości naukowej,
- Rozwój bazy badawczej na rzecz zaawansowanych narzędzi i technologii informatycznych.
AWANSE NAUKOWE
Postępowanie doktorskie i habilitacyjne.
Instytut wykonuje uprawnienia do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie Informatyka techniczna i telekomunikacja. Osoby zainteresowane uzyskaniem dodatkowego wsparcia na drodze do uzyskania stopnia doktora oraz zainteresowane postępowaniami o nadanie stopnia doktora habilitowanego zapraszamy do Szkoły Doktorskiej WSEI.
ZESPÓŁ
Pracownicy Instytutu
Informatyka techniczna i telekomunikacja:
prof. dr hab. inż. Jan Sikora 0000-0002-9492-5818
dr hab. inż. Tomasz Rymarczyk, prof. Akademii WSEI 0000-0002-3524-9151
dr hab. inż. Józef Stokłosa, prof. Akademii WSEI 0000-0003-1266-6945
dr Przemysław Adamkiewicz 0000-0003-3425-9566
dr inż. Piotr Bednarczuk 0000-0003-1933-7183
dr inż. Konrad Gauda 0000-0002-7300-6978
dr inż. Marcin Kowalski 0000-0002-1644-0612
dr inż. Arkadiusz Małek 0000-0001-7772-2755
dr inż. Dariusz Wójcik 0000-0002-4200-3432
mgr Cezary Figura 0009-0008-2795-4003
mgr Paweł Kaleta 0009-0004-5766-9810
mgr Paweł Olszewski 0000-0002-1015-1190
mgr Tomasz Sidor 0009-0002-6711-8751
mgr Tomasz Smutek 0009-0003-4756-7354
mgr Edmund Wąsik 0009-0002-3848-6117
mgr inż. Krzysztof Król 0000-0002-0114-2794
mgr inż. Michał Maj 0000-0002-7604-8559
mgr inż. Konrad Niderla 0000-0003-1280-0622
mgr inż. Michał Oleszek 0000-0002-8979-9650
mgr inż. Daria Stefańczak 0009-0003-6297-3473
Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne:
prof. dr hab. inż. Marek Opielak 0000-0003-1271-2411
prof. dr hab. inż. Jan Sikora 0000-0002-9492-5818
dr hab. inż. Grzegorz Bartnik, prof. Akademii WSEI 0000-0002-1898-535X
dr hab. inż. Tomasz Rymarczyk, prof. Akademii WSEI 0000-0002-3524-9151
dr hab. inż. Józef Stokłosa, prof. Akademii WSEI 0000-0003-1266-6945
dr Przemysław Adamkiewicz 0000-0003-3425-9566
dr inż. Piotr Bednarczuk 0000-0003-1933-7183
dr inż. Konrad Gauda 0000-0002-7300-6978
dr inż. Leszek Gil 0000-0001-8978-7388
dr inż. Marcin Kowalski 0000-0002-1644-0612
dr inż. Arkadiusz Małek 0000-0001-7772-2755
dr inż. Robert Pietrzyk 0000-0002-6837-4581
dr inż. Dariusz Wójcik 0000-0002-4200-3432
mgr Dariusz Kasperek 0000-0002-8456-3008
mgr Adam Piwko 0009-0009-4811-6620
mgr inż. Krzysztof Król 0000-0002-0114-2794
mgr inż. Michał Maj 0000-0002-7604-8559
mgr inż. Konrad Niderla 0000-0003-1280-0622
TYTUŁ PROJEKTU
Learning with ICT use (LEARN IT)
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2014-2016
Instytucja finansująca: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Kierownik projektu: dr hab. Grzegorz Wójcik
OPIS PROJEKTU
Głównym celem projektu jest stworzenie zestawu narzędzi, które pomogą zwiększyć efektywność uczenia się poprzez wspieranie utrzymania wysokiego poziomu koncentracji osoby uczącej się, w sposób dostosowany do indywidualnego rytmu nauki danej osoby. W ramach realizacji projektu zostaną przeprowadzone następujące działania: Przeprowadzenie testów badających zdolności poznawcze, motywację, oraz poziom wiedzy matematycznej wybranych studentów z uczelni partnerskich. Badania zostaną przeprowadzone wśród 216 (po 72 w każdym kraju) studentów z uczelni partnerskich. Grupy docelowe projektu.
Projekt jest skierowany do: Studentów Nauczycieli Centrów doradczych Firm szkoleniowych Instytutów badawczych
Oczekiwane rezultaty: Publikacja zawierająca całościowy opis działań realizowanych w ramach projektu, a także wykaz sprzętu i oprogramowania, które są niezbędne do skonstruowania Learning Lab. Oprogramowanie do pracy w Learning Lab, rejestrujące poszczególne dane podczas sesji studentów, a także wysyłające zewnętrzne bodźce dźwiękowe w określonych momentach. Oprogramowanie dla urządzeń mobilnych, które po wprowadzeniu danych z sesji danej osoby w Learning Lab będzie emitowało bodźce dźwiękowe stymulujące koncentrację danej osoby, w odstępach czasu dopasowanych do średniego rymu spadku koncentracji danej osoby.
TYTUŁ PROJEKTU
Trzyosiowa maszyna do symulacji obciążeń biomechanicznych okluzyjnych
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2017-2019
Instytucja finansująca: WSEI
Kierownik projektu: dr hab. inż. Daniel Pieniak
OPIS PROJEKTU
Stworzenie urządzenia mającego na celu badanie trwałości materiałów sposobami mechanicznymi poprzez zmienny docisk i zmianę położenia przeciwpróbki. Obciążenia mechaniczne są wykonywane równolegle z kondycjonowaniem, które odwzorowuje czynniki środowiska fizjologicznego tzn. odwzorowuje ruch zębów i zmienne warunki temperaturowe panujące w jamie ustnej. Urządzenie i sposób badania znajdują swoje zastosowanie przede wszystkim dla badania trwałości biomateriałów stomatologicznych.
TYTUŁ PROJEKTU
Rozwój potencjału dydaktycznego Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie w obszarach: zdrowia publicznego, logistyki i informatyki
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2012-2015
Instytucja finansująca: NCBiR
Kierownik projektu: dr hab. inż. Józef Stokłosa
OPIS PROJEKTU
Wzmocnienie potencjału dydaktycznego WSEI w Lublinie poprzez rozszerzenie i wzbogacenie oferty edukacyjnej w 3 obszarach poprzez włączenie pracodawców na każdym etapie tworzenia programów kształcenie, realizacji programu i zdobywania umiejętności praktycznych przez studentów do 12.2015. Cele szczegółowe Rozwój oferty edukacyjnej WSEI w Lublinie dostosowanej do potrzeb odbiorców w ścisłym powiązaniu z rynkiem pracy poprzez modyfikację 3 programów kształcenia (Zdrowie Publiczne, Informatyka, Logistyka) WSEI w Lublinie do oczekiwań pracodawców do 12.2015. Wzrost umiejętności praktycznych i znajomości środowiska pracy wśród absolwentów poprzez stworzenie systemu organizacyjnego staży, z coachingiem zapewniającego wysoki poziom wiedzy, umiejętności i doświadczeń zawodowych absolwentów 3 modyfikowanych kierunków do 12.2015. Rozwój kompetencji miękkich poszukiwanych przez pracodawców u absolwentów WSEI w Lublinie poprzez wzmocnienie aktywności Biura Karier do 12.2015. Działania w ramach Projektu Zadanie 1: Modyfikacja 3 programów nauczania i pilotażowe wdrożenie w obszarach: Kierunek zdrowie publiczne – specjalność opieka nad osobą starszą, Logistyka, Informatyka – specjalność inżynieria oprogramowania. opracowanie programu nauczania we współpracy z przedsiębiorcami, pracodawcami opracowanie sylabusów, opisów kompetencji, podręczniki do biblioteki , oprogramowania opracowanie blokowych siatek godzin opracowanie materiałów: wykłady, skrypty Moduł obowiązkowy przedsiębiorczość i dz. gosp. dla studentów wszystkich kieru. z projektu. z wykorzystaniem gry symulacyjnej „SKOK KU KARIERZE” + podręczników wypracowanych w IIIPOKL. Gra jest internetową aplikacją która pokazuje et. funkcjonowania firmy od momentu założenia, podejmowanie decyzji finans., zatrudniania pracowników, funkcjonowanie działów logistyki, magazynów, zamówień, tworzenia działów badawczych itp. szkolenia z zakresu ochrony środowiska i rozwiązań proekologicznych w procesie produkcji (Informatyka, logistyka) pilotażowe zajęcia dydaktyczne: w oparciu o wypracowane (a-e) współprowadzenie zajęć z przedmiotów specjalistycznych w oparciu o wiedzę, najlepsze praktyki i doświadczonych ekspertów z firmy i branży. Projekty i prace dypl. „sience shop”: we współpracy i w odpowiedzi na zapotrzebowanie z firm. Zadanie 2: Staże z mentoringiem Zadanie 3: Innowacyjne Biuro Karier WSEI (System Profilowanego Doradztwa Edukacyjnego i System cyklicznych szkoleń i warsztatów wynikających z potrzeb studentów i rynku pracy) Opracowanie Systemu Profilowanego Doradztwa Edukacyjnego tj. szczegółowa strategia pracy ze Studentami poprzez: a. Opracowanie Karty Osobistego Rozwoju i Doradztwa Edukacyjnego – określenie ścieżki postępowania w bezpośrednich kontaktach ze Studentem. Wprowadzenie do oferty cyklicznych szkoleń i warsztatów wynikających m.in. umiejętność uczenia się, komunikacja, rozwiązywanie problemów, autoprezentacja, obsługa pakietów biurowych i narzędzi, zarządzanie sobą w czasie i organizacja czasu pracy, praca w grupie, metody rozwiązywania konfliktów, budowanie własnego wizerunku i skuteczne poszukiwanie pracy Targi pracy, warsztaty studentów, Spotkania z działami HR, rekrutacja do firm Zadanie 4 Program stypendialny dla profesorów wizytujących z ośrodków krajowych i zagranicznych
TYTUŁ PROJEKTU
Druk 3D w edukacji zawodowej
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2019-2021
Instytucja finansująca: Erasmus+
Kierownik projektu: dr inż. Arkadiusz Małek
OPIS PROJEKTU
Celem projektu jest wprowadzenie, przybliżenie zastosowania drukarek 3D w kształceniu zawodowym w Europie, zwiększenie skuteczności i adekwatności istniejących szkoleń nt. druku 3D jak również wspieranie podnoszenia kwalifikacji przez nauczycieli i trenerów w szkolnictwie zawodowym w obszarze nowych technologii i narzędzi wspierających proces edukacji. Główną grupą adresatów projektu są nauczyciele, trenerzy pracujący w sektorze edukacji zawodowej. Materiały opracowane i opublikowane na stronie projektu będą dostępne dla wszystkich reprezentantów instytucji związanych z edukacją i szkoleniem zainteresowanych ich wykorzystaniem w praktyce. Opracowane produkty: *RAPORT na temat edukacji z wykorzystaniem druku/drukarek 3D w krajach objętych realizacją projektu; *ANALIZA POTRZEB kadry dydaktycznej związanych z wykorzystaniem druku 3D w nauczaniu; *MATERIAŁY SZKOLENIOWE w formie modułowego szkolenia online dla kadry szkolnictwa zawodowego zainteresowanej wykorzystaniem druku 3D w nauczaniu przedmiotowym; *PRZEWODNIK DOBRYCH PRAKTYK – wykorzystanie druku 3D w nauczaniu przedmiotowym.
TYTUŁ PROJEKTU
Znowu Razem. Aktywny senior w świecie po pandemii
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2022-2023
Instytucja finansująca: MNiSW
Kierownik projektu: ks. dr Łukasiewicz Jacek
OPIS PROJEKTU
Pandemia koronawirusa, która dotknęła cały świat, wymusiła wprowadzenie nieznanych dotychczas zasad funkcjonowania, zachowania i życia w ogóle. Doświadczenie izolacji jest doświadczeniem nieznanym współczesnemu człowiekowi. Prowadzone wśród seniorów badania pokazały niepokojące konsekwencje doświadczenia pandemii dla seniorów (Raport “Zdrowie w pandemii” 2021 opracowany przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej). Mimo nadziei na szybkie zakończenie pandemii seniorzy pozostają wciąż pełni obaw. Powrót do aktywności sprzed pandemii stanowi dla nich spore wyzwanie. Nie jest łatwo po okresie długiej izolacji i zachowania środków ostrożności na nowo powrócić do kontaktów, pozostawionych aktywności i obowiązków. Projekt stanowi odpowiedź na sygnalizowaną przez seniorów potrzebę wsparcia w readaptacji – powrocie do aktywności. Jego celem jest: 1. identyfikacja doświadczanych przez seniorów trudności w powrocie do aktywności po pandemii; 2. określenie indywidualnych i środowiskowych zasobów wspierających readaptację seniorów; 3. wypracowanie indywidualnych strategii readaptacyjnych dla seniorów.
Transport intermodalny — dr hab. inż. Stokłosa Józef, prof. Lubelskiej Akademii WSEI (youtube.com)
Problem odwrotny — dr hab. inż. Rymarczyk Tomasz, prof. Lubelskiej Akademii WSEI (youtube.com)
Carport fotowoltaiczny — dr inż. Małek Arkadiusz (youtube.com)
Nowe rozwiązania techniczne, organizacyjne i informatyczne w transporcie
Współczesne trendy technologiczne w informatycznych systemach złożonych
Badanie, analiza i ocena uwarunkowań techniczno-technologicznych i organizacyjnych transportu intermodalnego na rynku usług przewozów towarowych
Tomographic imaging in environmental, industrial and medical applications
Selected research issues of car diagnostics
Wybór marszruty przewozu w transporcie kolejowym
Logistyka transportowa w przykładach i zadaniach
Przykładowe schematy obliczeniowe w badaniach operacyjnych
Język C++ w przykładach wydanie II poprawione i uzupełnione
Język C w przykładach
Transport intermodalny. Technologia i organizacja
Wybrane modele i algorytmy zarządzania strugami wagonów towarowych
D. Pieniak: „Inżynieria transportu” (2022 r.)
dr hab. inż. Tomasz Rymarczyk oraz dr Przemysław Adamkiewicz są współautorami patentów
WSEI ze wzorem użytkowym
Prowadnice dźwigowe podczas okresu eksploatacji są narażane na działanie chwytaczy. Miejsca, w których zadziałały chwytacze są czyszczone w sposób mechaniczny zmniejszając ich pole przekroju. Po zakończeniu okresu eksploatacji i zakwalifikowaniu urządzenia dźwigowego do wymiany, powstaje pytanie:
Czy prowadnice nadają się do dalszego użytku czy też nie? Odpowiedź można uzyskać poprzez ocenę stanu technicznego z użyciem proponowanego urządzenia.Urządzenie indukcyjne nakłada się na część roboczą prowadnicy. Dzięki zastosowaniu czujnika indukcyjnego w urządzeniu, jesteśmy w stanie analizować rozkład pola magnetycznego. Prowadnica w miejscu nienaruszonym posiada pole magnetyczne o wartości wyjściowej. Przesuwając urządzenie indukcyjne po prowadnicy zapisujemy w komputerze wartości definiujące rozkład pola magnetycznego. Po przejechaniu przez naruszoną część powierzchni prowadnicy (po czyszczeniu mechanicznym), w komputerze pojawią się wartości odbiegające od wartości wyjściowych. Ustalenie wartości brzegowych określających przydatność prowadnicy do dalszej eksploatacji lub nie będzie kluczowa.
Zastosowanie takiego urządzenia może przyczynić się do obniżenia kosztów wymiany urządzenia dźwigowego poprzez zmniejszenie kosztów związanych z wymianą prowadnic dźwigowych. Zastosowanie wkładek o różnej szerokości spowoduje, że istnieje możliwość oceny prowadnic zarówno kabinowych jak i przeciwwagi, a także prowadnic w dźwigu ciernym lub hydraulicznym.
Urządzenie zostało docenione przez gremium międzynarodowe otrzymując I nagrodęWSEI otrzymała Patent na wynalazek
Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie otrzymała patent na wynalazek pt. „Urządzenie i sposób badania trwałości materiałów, zwłaszcza biomateriałów stomatologicznych.”
Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej przyznał Dokument Patentowy wynalazkowi stworzonemu przez wykładowców WSEI, Pana mgr inż. Kamila Pasierbiewicza i Pana dr hab. inż. Daniela Pieniaka.
Wynalazek to urządzenie mające na celu badanie trwałości materiałów sposobami mechanicznymi poprzez zmienny docisk i zmianę położenia przeciwpróbki. Obciążenia mechaniczne są wykonywane równolegle z kondycjonowaniem, które odwzorowuje czynniki środowiska fizjologicznego tzn. odwzorowuje ruch zębów i zmienne warunki temperaturowe panujące w jamie ustnej. Urządzenie i sposób badania znajdują swoje zastosowanie przede wszystkim dla badania trwałości biomateriałów stomatologicznych.
Na co dzień inżynierowie są wykładowcami WSEI na Wydziale Transportu i Informatyki. Prace nad wynalazkiem trwały kilkanaście miesięcy, dlatego tym bardziej cieszymy się z sukcesu naszych wykładowców. Serdecznie gratulujemy i czekamy na kolejne wynalazki naszych naukowców.
Wyróżnienie dla dr. hab. inż. Piotra Lesiaka
Z tej okazji pracownik Wydziału Transportu i Informatyki WSEI w Lublinie, dr hab. inż. Piotr Lesiak, został wyróżniony Złotą Odznaką Honorową SEP, którą otrzymał z rąk Prezesa SEP doktora inż. Piotra Szymczaka. Odznaczony należy do tego stowarzyszenia od czasów studenckich na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej, gdzie Jego praca dyplomowa została wyróżniona przez SEP. Jest też rzeczoznawcą SEP i jej aktywnym członkiem. Serdecznie gratulujemy.
Naukowcy z WSEI w gronie 2% najlepszych uczonych na świecie
- Prof. WSEI dr hab. inż. Tomasz Rymarczyk
- Prof. dr hab. inż. Jan Sikora
Dr inż. Józef Stokłosa nagrodzony za publikację w czasopiśmie o zasięgu miedzynarodowym.
Monografia „Selected research issues of car diagnostics” Innovatio Press 2017 autorstwa Bronislav Sarkan, Józef Stokłosa, Ondrej Stopka, otrzymała wyróżnienie Uniwersytetu w Zilinie oraz Instytutu Technologii i Biznesu w Czeskich Budziejowicach. Nagrodzona monografia przedstawia problematykę badań diagnostycznych w obszarze eksploatacji pojazdów samochodowych. Opisuje liczne metody i narzędzia do oceny stanu technicznego pojazdów. Praca może być przydatna pracowników stacji diagnostycznych, a także studentom kierunków transport oraz budowa i eksploatacja pojazdów.