OBSZAR BADAWCZY

Instytut prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe, które będą poddawane ewaluacji naukowej. Rezultaty badań prezentowane są w formie seminariów naukowych Instytutu, odbywających się raz w miesiącu. Podstawowe obszary aktywności naukowej obejmują:

 

Ekonomia i finanse

  • Prawo podatkowe i finansowe,
  • Prawo finansów publicznych,
  • Prawo międzynarodowe,
  • Systemy podatkowe i ekonomia opodatkowania,
  • Prawo administracyjne i samorząd terytorialny,
  • Finanse indywidualne i korporacyjne, w tym ryzyko systemu finansowego,
  • Finanse behawioralne,
  • Analizy ekonomiczne, finansowe i zarządzanie finansami,
  • Bankowość i finanse międzynarodowe,
  • Rachunkowość podatkową, zarządczą i finansową,
  • Rozwój lokalny i regionalny oraz przedsiębiorczość,
  • Polityka ekonomiczna i finanse publiczne.

 

Nauki o zarządzaniu i jakości

  • Zarządzanie  w administracji publicznej
  • New Public Management
  • Zarządzenie innowacjami
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie podatkami
  • Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym
  • Zarządzenie zasobami ludzkimi w organizacji
  • Zarządzanie procesami
  • Marketing i strategie marketingowe
  • Zarządzanie firmą
  • Zarządzanie finansami

 

Nauki o polityce i administracji

    • Prawo administracyjne
    • Prawo podatkowe
    • Administracja publiczna
    • Samorząd terytorialny
    • Podatki i prawo podatkowe
    • New Public Management
    • Systemy polityczne
    • Prawo cywilne
    • Kontrola zarządcza i dane osobowe

AWANSE NAUKOWE

Postępowanie doktorskie i habilitacyjne.

Instytut wykonuje uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk społecznych i doktora habilitowanego nauk społecznych w dyscyplinie Ekonomia i finanse. Osoby zainteresowane uzyskaniem dodatkowego wsparcia na drodze do uzyskania stopnia doktora oraz zainteresowane postępowaniami o nadanie stopnia doktora habilitowanego zapraszamy do Szkoły Doktorskiej WSEI.

ZESPÓŁ

Dyrektor Instytutu

prof. dr hab. Janusz Gudowski 
ORCID: 0000-0001-7538-3884

Pracownicy Instytutu

Ekonomia i finanse:

prof. dr hab. Andrzej Cwynar                                                                       0000-0003-2702-0397

prof. dr hab. Janusz Gudowski                                                                    0000-0001-7538-3884

prof. dr hab. Volodymyr Martyniuk, prof. Akademii WSEI                  0000-0003-4139-0554

dr hab. Tomasz Wołowiec, prof. Akademii WSEI                                    0000-0002-7688-4231

dr Sylwester Bogacki, prof. Akademii WSEI                                             0000-0002-8330-4573

dr Oleksandr Dluhopolskyi, prof. Akademii WSEI                                   0000-0002-2040-8762

dr Artur Dmowski, prof. Akademii WSEI                                                   0000-0002-9280-1475

dr Łukasz Wojciechowski, prof. Akademii WSEI                                      0000-0002-9403-6412

dr Wiktor Cwynar                                                                                             0000-0001-6890-5189

dr Wińczysław Jastrzębski                                                                              0000-0002-1236-7470

dr Sylwia Skrzypek-Ahmed                                                                            0000-0002-1211-0683

mgr Olena Ivashko                                                                                           0000-0003-2950-0474

mgr Natalia Rak                                                                                                              0000-0001-8032-6059

Nauki o zarządzaniu i jakości:

dr hab. Tomasz Wołowiec, prof. Akademii WSEI                                               0000-0002-7688-4231

dr Oleksandr Dluhopolskyi, prof. Akademii WSEI                                              0000-0002-2040-8762

dr Michał Jarmuł, prof. Akademii WSEI                                                                 0009-0000-4626-2741

dr Robert Chmura                                                                                                          0000-0001-7007-3262

dr Kamila Ćwik                                                                                                                0009-0004-4903-9878

dr Ryszard Nowak                                                                                                          0000-0003-3426-6483

dr Marek Rutkowski                                                                                                      0009-0009-5910-7893

dr Diana Wróblewska                                                                                                   0000-0002-7509-8861

mgr Artem Artiukhov                                                                                                   0000-0003-1112-6891

mgr Paweł Barwiak                                                                                                       0009-0000-9159-6425

mgr Ewa Golec                                                                                                                0009-0009-0226-9955

mgr Emanuel Józefacki                                                                                                0000-0003-0078-6392

mgr Jacek Piwkowski                                                                                                    0009-0001-8095-5776

Nauki o polityce i administracji:

dr hab. Katarzyna Popik-Konarzewska, prof. Akademii WSEI                        0000-0002-7040-2596

dr Mariusz Paździor, prof. Akademii WSEI                                                            0000-0003-3873-3667

dr Krzysztof Żuk, prof. Akademii WSEI                                                                  0000-0003-4880-4158

dr Marta Grzeszczuk                                                                                                     0000-0003-4166-7605

dr Angelika Koman-Bednarczyk                                                                               0000-0001-9061-9904

dr Jacek Leńczuk                                                                                                             0000-0002-7553-3982

dr Paweł Pochodyła                                                                                                      0000-0001-5751-7076

mgr Małgorzata Chołdzyńska                                                                                    0009-0007-4550-5407

mgr Dagny Derewiecka                                                                                               0000-0001-5534-2823

mgr Dawid Jakimiec                                                                                                      0000-0002-1310-3944

mgr Anna Paździor                                                                                                        0000-0002-4049-9008

mgr Piotr Waszak                                                                                                           0009-0001-7661-8478

TYTUŁ PROJEKTU

Finansowy język płci. Alfabetyzm i zachowania finansowe kobiet i mężczyzn a język domeny finansów.

DANE PROJEKTU

Okres realizacji:2022-2025
Instytucja finansująca: NCN; Program OPUS-22
Kierownik projektu: dr hab. Andrzej Cwynar

OPIS PROJEKTU

Badania pokazują, że na całym świecie alfabetyzm finansowy konsumentów jest niski. Braki te przekładają się na zachowania finansowe, generując wymierne koszty ekonomiczne. Z badań wynika też, że to zagrożenie jest większe w przypadku kobiet. To one systematycznie osiągają niższe wyniki w testach alfabetyzmu finansowego. Jednak pomimo tego, badania sugerują, że zachowania finansowe raportowane przez kobiety nie różną się istotnie od zachowań mężczyzn. Nie wiadomo, jaki mechanizm prowadzi do zamknięcia przez kobiety luki kompetencyjnej w porównaniu z mężczyznami pomiędzy alfabetyzmem a zrachowaniami finansowymi. Celem naukowym projektu jest zbadanie tego mechanizmu i zaprojektowanie instrumentów do pomiaru alfabetyzmu i zachowań finansowych, które nie są obciążone błędem wynikającym z czynnika płci.

TYTUŁ PROJEKTU

„Debt watch – bazujący na skoncentrowanej, istotnej społecznie i gospodarczo tematyce badawczej (debt literacy) pilotaż kompleksu rozwiązań ukierunkowanych na znaczące podniesienie skali, poziomu i jakości badań naukowych w obszarze nauk społecznych i humanistycznych w dziedzinie ekonomii i zarządzania prowadzonych na Wydziale Administracji i Ekonomii (WAiE) WSEI w Lublinie

DANE PROJEKTU

Okres realizacji: 2017-2019
Instytucja finansująca: MNiSW
Kierownik projektu: dr hab. Andrzej Cwynar

OPIS PROJEKTU

Projekt bazujący na skoncentrowanej, istotnej społecznie i gospodarczo tematyce badawczej (debt literacy) pilotaż kompleksu rozwiązań ukierunkowanych na znaczące podniesienie skali, poziomu i jakości badań naukowych w obszarze nauk społecznych i humanistycznych w dziedzinie ekonomii i zarządzania prowadzonych na Wydziale Administracji i Ekonomii (WAiE) WSEI w Lublinie w ramach nowopowstałej Interdyscyplinarnej Pracowni Badań nad Długiem oraz na aktywne włączenie w tę aktywność zewnętrznych interesariuszy oraz dzielenie się wynikami badań z szeroką grupą odbiorców, dla której mają one fundamentalne znaczenie, przy czym dzielenie się będzie przebiegać także poprzez edukację. Efekty projektu: Powołanie jednostki naukowej Interdyscyplinarna Pracownia Badań nad Długiem Powołanie minimum czterech interdyscyplinarnych, międzynarodowych zespołów badawczych Przeprowadzenie minimum czterech pionierskich projektów badawczych poświęconych: -Gender gap puzzle in debt literacy. Why women are less debt litterate than men? – From debt literacy to financial market participation or conversely? The causality dillema. -Predatory lending and public attitudes towards lending entities. Consequences for prospects before lending industry. – How to avoid debt fragility. Does it make sense to apply financial taining to children? Pozyskanie od otoczenia gospodarczego katalogu problemów badawczych Przygotowanie publikacji naukowych Opracowanie i wykonanie infografik w zrozumiały sposób streszczających kluczowe wyniki badań Przygotowanie tekstów popularyzatorskich do mediów Przygotowanie wpisów na bloga Rozbudowa funkcjonalności serwisu www.mrso.pl Wykonanie dwóch edugrafik.

TYTUŁ PROJEKTU

REACTIVATE

DANE PROJEKTU

Okres realizacji: 2017-2020
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Kierownik projektu: mgr Magdalena Janiak

OPIS PROJEKTU

Celem projektu jest stworzenie międzynarodowych innowacyjnych mechanizmów (doradczych, finansowych) wspierających mobilność osób na rynku pracy UE dla osób bezrobotnych 35+, głównie długotrwale bezrobotnych w 6 krajach partnerskich: Polska, Włochy, Irlandia, Belgia, Hiszpania, Grecja. W ramach projektu powstały: platforma on-line (portal pracy), służący do kojarzenia osób poszukujących pracy i pracodawców; poradniki dla osób poszukujących pracy i pracodawców z branży opieki zdrowotnej i IT w Europie; sieć kontaktów regionalnych i krajowych agencji poszukiwania pracy i firm HR; narzędzia w formie przewodników oraz procedur dostosowanych indywidualnie do każdego użytkownika platformy.

TYTUŁ PROJEKTU

Studia dualne szansą na wdrożenie innowacji i rozwój gospodarki.

DANE PROJEKTU

Okres realizacji: 2018-2020
Instytucja finansująca: NCBiR
Kierownik projektu: dr Sylwia Skrzypek-Ahmed

OPIS PROJEKTU

Celem projektu jest podniesienie kompetencji przez:

  • 85% studentów uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa poprzez modyfikację programu kształcenia i realizacji studiów dualnych na kierunku Zarządzanie II st.
  • 75% studentów uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa poprzez modyfikację programu kształcenia i realizacji studiów dualnych na kierunku Finanse i Rachunkowość I stopnia (6 semestrów) z 60 studentów objętych wsparciem z EFS.

TYTUŁ PROJEKTU

Odświeżona ekonomia. Ku alfabetyzacji ekonomicznej w Europie (ECOLIT 2)

DANE PROJEKTU

Okres realizacji: 2019-2021
Instytucja finansująca: ERASMUS +
Kierownik projektu: dr hab. Tomasz Wołowiec

OPIS PROJEKTU

Przygotowanie informacji i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli do samokształcenia (Edu-kit), które mają im pomóc w zdobyciu kompetencji w zakresie promowania uczenia się społeczno-ekonomicznego w ich szkołach. Projekt ma na celu również połączenie środowiska ekonomistów i nauczycieli (osób dorosłych), dzięki opracowaniu platformy edukacyjnej o zasięgu europejskim na której zostaną umieszczone materiały pomagające w przezwyciężeniu strachu przed ekonomią. Opracowane w ramach projektu materiały zapewnią nauczycielom możliwość dialogu oraz wieloaspektowości poprzez: podejście mikroekonomiczne i makroekonomiczne, porównanie różnych szkół ekonomicznych (neoklasyczne, keynesizm, inne), społeczne, etyczne i polityczne wpływy w kształtowaniu i myśleniu ekonomicznym. Projekt ma również na celu wspieranie europejskiego wymiaru ekonomii, międzykulturowości poprzez wymianę informacji w międzynarodowym partnerstwie 7 krajów.

TYTUŁ PROJEKTU

VET-UP sieci partnerskie wspierające współpracę w zakresie edukacji zawodowej w Europie

DANE PROJEKTU

Okres realizacji: 2019-2022
Instytucja finansująca: Erasmus+
Kierownik projektu: dr hab. Tomasz Wołowiec

OPIS PROJEKTU

Celem projektu jest zbudowanie międzynarodowej sieci współpracy instytucji zaangażowanych w kształcenie zawodowe w zakresie wymiany wiedzy, doświadczeń, dobrych praktyk jak również wspieranie działań na rzecz poprawy jakości i wydajności kształcenia i szkolenia zawodowego, zwiększenie jego wpływu i znaczenia na poziomie międzynarodowym. Założenia projektu wpisują się również w ideę zapewniania osobom uczącym się i pracodawcom narzędzi, doradztwa oraz inicjatyw skoncentrowanych na tworzeniu europejskich ram kształcenia zawodowego oraz sojuszu na rzecz przygotowania zawodowego. Grupą docelową projektu stanowią instytucje szkolnictwa zawodowego, sieci partnerskie w obszarze VET, instytucje rynku pracy oraz pracodawcy oraz pracownicy powyższych instytucji. Opracowane produkty:

  • MODUŁOWE SZKOLENIE online, wspierające kompetencje „miękkie” określone przez pracodawców jako niezbędne dla absolwentów wychodzących na rynek pracy. Na podstawie badań w krajach EU zostały wybrane zakresy tematyczne: zarządzanie zmianą, komunikacja, organizacja pracy oraz praca w zespole;
  • KWESTIONARIUSZ – monitorujący losy absolwentów szkół zawodowych, opracowany w oparciu o doświadczenia partnerów projektu;
  • STRATEGIA INTERNACJONALIZACJI – instytucji szkolnictwa zawodowego na poziomie EU oparta na wymianie dobrych praktyk, zrealizowanych wizytach studyjnych w wybranych krajach oraz współpracy podczas European Skills Week 2021 oraz 2022

TYTUŁ PROJEKTU

SGE – MŚP rozwijające się w Europie

DANE PROJEKTU

Okres realizacji: 2018-2023
Instytucja finansująca: Erasmus
Kierownik projektu: dr hab. Tomasz Wołowiec

OPIS PROJEKTU

Program Erasmus dla młodych przedsiębiorców jest transgranicznym programem wymiany, który daje przyszłym bądź początkującym przedsiębiorcom możliwość uczenia się od doświadczonych przedsiębiorców prowadzących z sukcesem małe firmy w innych państwach Unii Europejskiej. Doświadczony przedsiębiorca przekazuje swoją wiedzę i doświadczenia podczas pobytu tzw. „Młodego Przedsiębiorcy” w jego siedzibie w okresie min 1 miesiąca. Przedsiębiorca przyjmujący ma możliwość spojrzenia na swoją działalność z nowej perspektywy, a także zyskuje możliwości współpracy z zagranicznymi partnerami oraz pogłębia swoją wiedzę na temat nowych rynków Program skierowany jest do początkujących przedsiębiorców, którzy poważnie myślą o założeniu własnej działalności gospodarczej lub którzy założyli działalność w ciągu ostatnich trzech lat oraz doświadczonych przedsiębiorców prowadzący małe lub średnie przedsiębiorstwa w jednym z państw Unii Europejskiej. Co daje udział w projekcie: Program Erasmus dla młodych przedsiębiorców pomaga przyszłym europejskim przedsiębiorcom posiąść umiejętności i wiedzę, które są niezbędne do założenia lub prowadzenia własnej dobrze prosperującej firmy w Europie. Początkujący przedsiębiorcy spotykają się i wymieniają wiedzą oraz pomysłami na prowadzenie firmy z doświadczonymi przedsiębiorcami, u których przebywają i z którymi współpracują.

TYTUŁ PROJEKTU

Znowu Razem. Aktywny senior w świecie po pandemii

DANE PROJEKTU

Okres realizacji:2022-2023
Instytucja finansująca: MNiSW
Kierownik projektu: ks. dr Łukasiewicz Jacek

OPIS PROJEKTU

Pandemia koronawirusa, która dotknęła cały świat, wymusiła wprowadzenie nieznanych dotychczas zasad funkcjonowania, zachowania i życia w ogóle. Doświadczenie izolacji jest doświadczeniem nieznanym współczesnemu człowiekowi. Prowadzone wśród seniorów badania pokazały niepokojące konsekwencje doświadczenia pandemii dla seniorów (Raport “Zdrowie w pandemii” 2021 opracowany przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej). Mimo nadziei na szybkie zakończenie pandemii seniorzy pozostają wciąż pełni obaw. Powrót do aktywności sprzed pandemii stanowi dla nich spore wyzwanie. Nie jest łatwo po okresie długiej izolacji i zachowania środków ostrożności na nowo powrócić do kontaktów, pozostawionych aktywności i obowiązków. Projekt stanowi odpowiedź na sygnalizowaną przez seniorów potrzebę wsparcia w readaptacji – powrocie do aktywności. Jego celem jest: 1. identyfikacja doświadczanych przez seniorów trudności w powrocie do aktywności po pandemii; 2. określenie indywidualnych i środowiskowych zasobów wspierających readaptację seniorów; 3. wypracowanie indywidualnych strategii readaptacyjnych dla seniorów.

Dane osobowe — dr Wojciechowski Łukasz, prof. Lubelskiej Akademii WSEI, mgr Derewiecka Dagny (youtube.com)

Podatek — dr hab. Wołowiec Tomasz, prof. Lubelskiej Akademii WSEI (youtube.com)

Alfabetyzm finansowy — prof. dr hab. Cwynar Andrzej (youtube.com)

Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w kontekście stosowania koncepcji otwartych innowacji
Wybrane zagadnienia innowacyjności i przedsiębiorczości w nauce i praktyce
Wybrane problemy rozwoju społeczno-gospodarczego w nauce i praktyce
Zarządzanie ryzykiem w domach pomocy społecznej (wybrane problemy teoretyczne i praktyczne)
Studia dualne szansą na wdrażanie innowacji i rozwój gospodarki
Praktyczne i zarządcze problemy opodatkowania nieruchomości w Polsce
The evaluation of economic and legal regulations concerning taxes on real estate in poland and european union countries
Ways of personal income taxation harmonization process
Ewolucja instytucji polskiego prawa papierów wartościowych. W 80-lecie prawa wekslowego z dnia 28 kwietnia 1936 r.
Harmonization of personal income taxation across european union member states
Sytuacja przedsiębiorcy na tle zmian w prawie publicznym i prywatnym w perspektywie europejskiej
J. Gudowski: “Theoretical and practical aspects of CSR implementation by foreign investors”(2022 r.)
Łukasz Wojciechowski: ,,Bezpieczeństwo wewnętrzne na tle zmian w administracji publicznej” (2021)
Łukasz Wojciechowski :„Kształtowanie bezpieczeństwa wewnętrznego w wymiarze administracyjno - prawnym jako zadanie wybranych podmiotów administracji publicznej i sektora prywatnego” (2020 r.)
D. Wróblewska: „Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w kontekście stosowania koncepcji otwartych innowacji”(2020 r.)
Sylwia Skrzypek-Ahmed; Olena Ivasho: PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I INNOWACJE W EDUKACJI, BIZNESIE I SAMORZĄDZIE
Tomasz Potocki, Andrzej Cwynar: OBLIGACJE ODDZIAŁYWANIA SPOŁECZNEGO – OD TEORII DO PRAKTYKI
Tomasz Wołowiec: Wybrane problemy wspierania przedsiębiorczości przez gminy z uwzględnieniem strategii finansowych

Kolejne projekty naukowe z dofinansowaniem z MEiN

Lubelska Akademii WSEI otrzymała dofinansowanie Ministerstwa Edukacji i Nauki na realizację aż dwóch projektów naukowych w ramach programu Doskonała Nauka. Z przyjemnością informujemy, że nasza Uczelnia otrzymała prestiżowe dofinansowanie od Ministerstwa Edukacji i Nauki na realizację dwóch projektów naukowych w ramach programu Doskonała Nauka. To ogromne wyróżnienie dla naszej instytucji i dowód uznania dla naszych naukowców. Projekt 1: "WSPIERANIE RÓŻNORODNOŚCI PSYCHICZNEJ W WARUNKACH TRANSFORMUJĄCEGO SIĘ ŚWIATA." Wsparcie finansowe uzyskał projekt autorstwa dr hab. Katarzyny Markiewicz prof. Lubelskiej Akademii WSEI, którego przedmiotem jest organizacja Interdyscyplinarnej Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt.: Wspieranie różnorodności psychicznej w warunkach transformującego się świata. Jako organizatorzy zaprosimy do dyskusji specjalistów różnych dyscyplin na temat konsekwencji, jakie przynoszą i będą przynosiły wydarzenia, których doświadczamy, na jakie obszary naszego życia i w jaki sposób będą one wpływały oraz jak bardzo różnią się nasze mechanizmy adaptacyjne i co z tego może wynikać dla jakości życia. Szczególną wrażliwość na procesy adaptacyjne wobec dziejących się zmian wykazują dzieci i młodzież, dlatego to ich problemom chcemy w znaczącym stopniu dedykować I organizowaną Konferencję. Przewidywany czas realizacji – Listopad 2023 Projekt 2: "PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W XXI WIEKU. OBLICZA, WYZWANIA I PERSPEKTYWY" Kolejny projekt, który uzyskał dofinasowanie, to Monografia pod redakcją naukową dr Sylwii Skrzypek-Ahmed, która stanowi spójne tematycznie opracowanie naukowe na temat szeroko rozumianej problematyki przedsiębiorczości. Przy tworzeniu monografii brali udział zarówno przedstawiciele nauki, samorządów  i praktycy życia gospodarczego z Polski i Ukrainy. Artykuły w niej zawarte mają charakter zarówno prac badawczych, jak i analiz poglądowych. Wieloaspektowość podejścia do problematyki zapewnia publikowanym treściom zasięg projektu nie tylko ogólnopolski, ale i międzynarodowy.