OBSZAR BADAWCZY
Instytut prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe, które będą poddawane ewaluacji naukowej. Rezultaty badań prezentowane są w formie seminariów naukowych Instytutu, odbywających się raz w miesiącu. Podstawowe obszary aktywności naukowej obejmują:
Ekonomia i finanse
- Prawo podatkowe i finansowe,
- Prawo finansów publicznych,
- Prawo międzynarodowe,
- Systemy podatkowe i ekonomia opodatkowania,
- Prawo administracyjne i samorząd terytorialny,
- Finanse indywidualne i korporacyjne, w tym ryzyko systemu finansowego,
- Finanse behawioralne,
- Analizy ekonomiczne, finansowe i zarządzanie finansami,
- Bankowość i finanse międzynarodowe,
- Rachunkowość podatkową, zarządczą i finansową,
- Rozwój lokalny i regionalny oraz przedsiębiorczość,
- Polityka ekonomiczna i finanse publiczne.
Nauki o zarządzaniu i jakości
- Zarządzanie w administracji publicznej
- New Public Management
- Zarządzenie innowacjami
- Zarządzanie jakością
- Zarządzanie podatkami
- Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym
- Zarządzenie zasobami ludzkimi w organizacji
- Zarządzanie procesami
- Marketing i strategie marketingowe
- Zarządzanie firmą
- Zarządzanie finansami
Nauki o polityce i administracji
-
- Prawo administracyjne
- Prawo podatkowe
- Administracja publiczna
- Samorząd terytorialny
- Podatki i prawo podatkowe
- New Public Management
- Systemy polityczne
- Prawo cywilne
- Kontrola zarządcza i dane osobowe
AWANSE NAUKOWE
Postępowanie doktorskie i habilitacyjne.
Instytut wykonuje uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk społecznych i doktora habilitowanego nauk społecznych w dyscyplinie Ekonomia i finanse. Osoby zainteresowane uzyskaniem dodatkowego wsparcia na drodze do uzyskania stopnia doktora oraz zainteresowane postępowaniami o nadanie stopnia doktora habilitowanego zapraszamy do Szkoły Doktorskiej WSEI.
ZESPÓŁ
Dyrektor Instytutu
prof. dr hab. Janusz Gudowski
ORCID: 0000-0001-7538-3884
Pracownicy Instytutu
Ekonomia i finanse:
prof. dr hab. Andrzej Cwynar 0000-0003-2702-0397
prof. dr hab. Janusz Gudowski 0000-0001-7538-3884
prof. dr hab. Volodymyr Martyniuk, prof. Akademii WSEI 0000-0003-4139-0554
dr hab. Tomasz Wołowiec, prof. Akademii WSEI 0000-0002-7688-4231
dr Sylwester Bogacki, prof. Akademii WSEI 0000-0002-8330-4573
dr Oleksandr Dluhopolskyi, prof. Akademii WSEI 0000-0002-2040-8762
dr Artur Dmowski, prof. Akademii WSEI 0000-0002-9280-1475
dr Łukasz Wojciechowski, prof. Akademii WSEI 0000-0002-9403-6412
dr Wiktor Cwynar 0000-0001-6890-5189
dr Wińczysław Jastrzębski 0000-0002-1236-7470
dr Sylwia Skrzypek-Ahmed 0000-0002-1211-0683
mgr Olena Ivashko 0000-0003-2950-0474
mgr Natalia Rak 0000-0001-8032-6059
Nauki o zarządzaniu i jakości:
dr hab. Tomasz Wołowiec, prof. Akademii WSEI 0000-0002-7688-4231
dr Oleksandr Dluhopolskyi, prof. Akademii WSEI 0000-0002-2040-8762
dr Michał Jarmuł, prof. Akademii WSEI 0009-0000-4626-2741
dr Robert Chmura 0000-0001-7007-3262
dr Kamila Ćwik 0009-0004-4903-9878
dr Ryszard Nowak 0000-0003-3426-6483
dr Marek Rutkowski 0009-0009-5910-7893
dr Diana Wróblewska 0000-0002-7509-8861
mgr Artem Artiukhov 0000-0003-1112-6891
mgr Paweł Barwiak 0009-0000-9159-6425
mgr Ewa Golec 0009-0009-0226-9955
mgr Emanuel Józefacki 0000-0003-0078-6392
mgr Jacek Piwkowski 0009-0001-8095-5776
Nauki o polityce i administracji:
dr hab. Katarzyna Popik-Konarzewska, prof. Akademii WSEI 0000-0002-7040-2596
dr Mariusz Paździor, prof. Akademii WSEI 0000-0003-3873-3667
dr Krzysztof Żuk, prof. Akademii WSEI 0000-0003-4880-4158
dr Marta Grzeszczuk 0000-0003-4166-7605
dr Angelika Koman-Bednarczyk 0000-0001-9061-9904
dr Jacek Leńczuk 0000-0002-7553-3982
dr Paweł Pochodyła 0000-0001-5751-7076
mgr Małgorzata Chołdzyńska 0009-0007-4550-5407
mgr Dagny Derewiecka 0000-0001-5534-2823
mgr Dawid Jakimiec 0000-0002-1310-3944
mgr Anna Paździor 0000-0002-4049-9008
mgr Piotr Waszak 0009-0001-7661-8478
TYTUŁ PROJEKTU
Finansowy język płci. Alfabetyzm i zachowania finansowe kobiet i mężczyzn a język domeny finansów.
DANE PROJEKTU
Okres realizacji:2022-2025
Instytucja finansująca: NCN; Program OPUS-22
Kierownik projektu: dr hab. Andrzej Cwynar
OPIS PROJEKTU
Badania pokazują, że na całym świecie alfabetyzm finansowy konsumentów jest niski. Braki te przekładają się na zachowania finansowe, generując wymierne koszty ekonomiczne. Z badań wynika też, że to zagrożenie jest większe w przypadku kobiet. To one systematycznie osiągają niższe wyniki w testach alfabetyzmu finansowego. Jednak pomimo tego, badania sugerują, że zachowania finansowe raportowane przez kobiety nie różną się istotnie od zachowań mężczyzn. Nie wiadomo, jaki mechanizm prowadzi do zamknięcia przez kobiety luki kompetencyjnej w porównaniu z mężczyznami pomiędzy alfabetyzmem a zrachowaniami finansowymi. Celem naukowym projektu jest zbadanie tego mechanizmu i zaprojektowanie instrumentów do pomiaru alfabetyzmu i zachowań finansowych, które nie są obciążone błędem wynikającym z czynnika płci.
TYTUŁ PROJEKTU
„Debt watch – bazujący na skoncentrowanej, istotnej społecznie i gospodarczo tematyce badawczej (debt literacy) pilotaż kompleksu rozwiązań ukierunkowanych na znaczące podniesienie skali, poziomu i jakości badań naukowych w obszarze nauk społecznych i humanistycznych w dziedzinie ekonomii i zarządzania prowadzonych na Wydziale Administracji i Ekonomii (WAiE) WSEI w Lublinie”
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2017-2019
Instytucja finansująca: MNiSW
Kierownik projektu: dr hab. Andrzej Cwynar
OPIS PROJEKTU
Projekt bazujący na skoncentrowanej, istotnej społecznie i gospodarczo tematyce badawczej (debt literacy) pilotaż kompleksu rozwiązań ukierunkowanych na znaczące podniesienie skali, poziomu i jakości badań naukowych w obszarze nauk społecznych i humanistycznych w dziedzinie ekonomii i zarządzania prowadzonych na Wydziale Administracji i Ekonomii (WAiE) WSEI w Lublinie w ramach nowopowstałej Interdyscyplinarnej Pracowni Badań nad Długiem oraz na aktywne włączenie w tę aktywność zewnętrznych interesariuszy oraz dzielenie się wynikami badań z szeroką grupą odbiorców, dla której mają one fundamentalne znaczenie, przy czym dzielenie się będzie przebiegać także poprzez edukację. Efekty projektu: Powołanie jednostki naukowej Interdyscyplinarna Pracownia Badań nad Długiem Powołanie minimum czterech interdyscyplinarnych, międzynarodowych zespołów badawczych Przeprowadzenie minimum czterech pionierskich projektów badawczych poświęconych: -Gender gap puzzle in debt literacy. Why women are less debt litterate than men? – From debt literacy to financial market participation or conversely? The causality dillema. -Predatory lending and public attitudes towards lending entities. Consequences for prospects before lending industry. – How to avoid debt fragility. Does it make sense to apply financial taining to children? Pozyskanie od otoczenia gospodarczego katalogu problemów badawczych Przygotowanie publikacji naukowych Opracowanie i wykonanie infografik w zrozumiały sposób streszczających kluczowe wyniki badań Przygotowanie tekstów popularyzatorskich do mediów Przygotowanie wpisów na bloga Rozbudowa funkcjonalności serwisu www.mrso.pl Wykonanie dwóch edugrafik.
TYTUŁ PROJEKTU
REACTIVATE
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2017-2020
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Kierownik projektu: mgr Magdalena Janiak
OPIS PROJEKTU
Celem projektu jest stworzenie międzynarodowych innowacyjnych mechanizmów (doradczych, finansowych) wspierających mobilność osób na rynku pracy UE dla osób bezrobotnych 35+, głównie długotrwale bezrobotnych w 6 krajach partnerskich: Polska, Włochy, Irlandia, Belgia, Hiszpania, Grecja. W ramach projektu powstały: platforma on-line (portal pracy), służący do kojarzenia osób poszukujących pracy i pracodawców; poradniki dla osób poszukujących pracy i pracodawców z branży opieki zdrowotnej i IT w Europie; sieć kontaktów regionalnych i krajowych agencji poszukiwania pracy i firm HR; narzędzia w formie przewodników oraz procedur dostosowanych indywidualnie do każdego użytkownika platformy.
TYTUŁ PROJEKTU
Studia dualne szansą na wdrożenie innowacji i rozwój gospodarki.
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2018-2020
Instytucja finansująca: NCBiR
Kierownik projektu: dr Sylwia Skrzypek-Ahmed
OPIS PROJEKTU
Celem projektu jest podniesienie kompetencji przez:
- 85% studentów uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa poprzez modyfikację programu kształcenia i realizacji studiów dualnych na kierunku Zarządzanie II st.
- 75% studentów uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa poprzez modyfikację programu kształcenia i realizacji studiów dualnych na kierunku Finanse i Rachunkowość I stopnia (6 semestrów) z 60 studentów objętych wsparciem z EFS.
TYTUŁ PROJEKTU
Odświeżona ekonomia. Ku alfabetyzacji ekonomicznej w Europie (ECOLIT 2)
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2019-2021
Instytucja finansująca: ERASMUS +
Kierownik projektu: dr hab. Tomasz Wołowiec
OPIS PROJEKTU
Przygotowanie informacji i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli do samokształcenia (Edu-kit), które mają im pomóc w zdobyciu kompetencji w zakresie promowania uczenia się społeczno-ekonomicznego w ich szkołach. Projekt ma na celu również połączenie środowiska ekonomistów i nauczycieli (osób dorosłych), dzięki opracowaniu platformy edukacyjnej o zasięgu europejskim na której zostaną umieszczone materiały pomagające w przezwyciężeniu strachu przed ekonomią. Opracowane w ramach projektu materiały zapewnią nauczycielom możliwość dialogu oraz wieloaspektowości poprzez: podejście mikroekonomiczne i makroekonomiczne, porównanie różnych szkół ekonomicznych (neoklasyczne, keynesizm, inne), społeczne, etyczne i polityczne wpływy w kształtowaniu i myśleniu ekonomicznym. Projekt ma również na celu wspieranie europejskiego wymiaru ekonomii, międzykulturowości poprzez wymianę informacji w międzynarodowym partnerstwie 7 krajów.
TYTUŁ PROJEKTU
VET-UP sieci partnerskie wspierające współpracę w zakresie edukacji zawodowej w Europie
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2019-2022
Instytucja finansująca: Erasmus+
Kierownik projektu: dr hab. Tomasz Wołowiec
OPIS PROJEKTU
Celem projektu jest zbudowanie międzynarodowej sieci współpracy instytucji zaangażowanych w kształcenie zawodowe w zakresie wymiany wiedzy, doświadczeń, dobrych praktyk jak również wspieranie działań na rzecz poprawy jakości i wydajności kształcenia i szkolenia zawodowego, zwiększenie jego wpływu i znaczenia na poziomie międzynarodowym. Założenia projektu wpisują się również w ideę zapewniania osobom uczącym się i pracodawcom narzędzi, doradztwa oraz inicjatyw skoncentrowanych na tworzeniu europejskich ram kształcenia zawodowego oraz sojuszu na rzecz przygotowania zawodowego. Grupą docelową projektu stanowią instytucje szkolnictwa zawodowego, sieci partnerskie w obszarze VET, instytucje rynku pracy oraz pracodawcy oraz pracownicy powyższych instytucji. Opracowane produkty:
- MODUŁOWE SZKOLENIE online, wspierające kompetencje „miękkie” określone przez pracodawców jako niezbędne dla absolwentów wychodzących na rynek pracy. Na podstawie badań w krajach EU zostały wybrane zakresy tematyczne: zarządzanie zmianą, komunikacja, organizacja pracy oraz praca w zespole;
- KWESTIONARIUSZ – monitorujący losy absolwentów szkół zawodowych, opracowany w oparciu o doświadczenia partnerów projektu;
- STRATEGIA INTERNACJONALIZACJI – instytucji szkolnictwa zawodowego na poziomie EU oparta na wymianie dobrych praktyk, zrealizowanych wizytach studyjnych w wybranych krajach oraz współpracy podczas European Skills Week 2021 oraz 2022
TYTUŁ PROJEKTU
SGE – MŚP rozwijające się w Europie
DANE PROJEKTU
Okres realizacji: 2018-2023
Instytucja finansująca: Erasmus
Kierownik projektu: dr hab. Tomasz Wołowiec
OPIS PROJEKTU
Program Erasmus dla młodych przedsiębiorców jest transgranicznym programem wymiany, który daje przyszłym bądź początkującym przedsiębiorcom możliwość uczenia się od doświadczonych przedsiębiorców prowadzących z sukcesem małe firmy w innych państwach Unii Europejskiej. Doświadczony przedsiębiorca przekazuje swoją wiedzę i doświadczenia podczas pobytu tzw. „Młodego Przedsiębiorcy” w jego siedzibie w okresie min 1 miesiąca. Przedsiębiorca przyjmujący ma możliwość spojrzenia na swoją działalność z nowej perspektywy, a także zyskuje możliwości współpracy z zagranicznymi partnerami oraz pogłębia swoją wiedzę na temat nowych rynków Program skierowany jest do początkujących przedsiębiorców, którzy poważnie myślą o założeniu własnej działalności gospodarczej lub którzy założyli działalność w ciągu ostatnich trzech lat oraz doświadczonych przedsiębiorców prowadzący małe lub średnie przedsiębiorstwa w jednym z państw Unii Europejskiej. Co daje udział w projekcie: Program Erasmus dla młodych przedsiębiorców pomaga przyszłym europejskim przedsiębiorcom posiąść umiejętności i wiedzę, które są niezbędne do założenia lub prowadzenia własnej dobrze prosperującej firmy w Europie. Początkujący przedsiębiorcy spotykają się i wymieniają wiedzą oraz pomysłami na prowadzenie firmy z doświadczonymi przedsiębiorcami, u których przebywają i z którymi współpracują.
TYTUŁ PROJEKTU
Znowu Razem. Aktywny senior w świecie po pandemii
DANE PROJEKTU
Okres realizacji:2022-2023
Instytucja finansująca: MNiSW
Kierownik projektu: ks. dr Łukasiewicz Jacek
OPIS PROJEKTU
Pandemia koronawirusa, która dotknęła cały świat, wymusiła wprowadzenie nieznanych dotychczas zasad funkcjonowania, zachowania i życia w ogóle. Doświadczenie izolacji jest doświadczeniem nieznanym współczesnemu człowiekowi. Prowadzone wśród seniorów badania pokazały niepokojące konsekwencje doświadczenia pandemii dla seniorów (Raport “Zdrowie w pandemii” 2021 opracowany przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej). Mimo nadziei na szybkie zakończenie pandemii seniorzy pozostają wciąż pełni obaw. Powrót do aktywności sprzed pandemii stanowi dla nich spore wyzwanie. Nie jest łatwo po okresie długiej izolacji i zachowania środków ostrożności na nowo powrócić do kontaktów, pozostawionych aktywności i obowiązków. Projekt stanowi odpowiedź na sygnalizowaną przez seniorów potrzebę wsparcia w readaptacji – powrocie do aktywności. Jego celem jest: 1. identyfikacja doświadczanych przez seniorów trudności w powrocie do aktywności po pandemii; 2. określenie indywidualnych i środowiskowych zasobów wspierających readaptację seniorów; 3. wypracowanie indywidualnych strategii readaptacyjnych dla seniorów.
Podatek — dr hab. Wołowiec Tomasz, prof. Lubelskiej Akademii WSEI (youtube.com)
Alfabetyzm finansowy — prof. dr hab. Cwynar Andrzej (youtube.com)